Aalsmeer, koester en omarm Floriworld

Auteur: Hermen de Graaf

Natuurlijk gaan de lezers van Aalsmeer Vandaag dit weekend even naar de topattracties van het Aalsmeer Flower Festival, toch? Weliswaar is Aalsmeer niet meer het bloementelersdorp van de wereld, in de internationale bloemenhandel is het nog altijd het belangrijkste draaipunt. En we mogen trots zijn op de wereldspelers in de sierteelt- en handel die hier geworteld zijn. En met FloriWorld komt er een topattractie bij, die de positie van Aalsmeer kan gaan bevestigen en versterken.
 
Ik ken de scepsis over FloriWorld. Zoals dat we De Historische Tuin hebben die beter opgeketst kan worden tot een topattractie. Maar met alle respect zeg ik als donateur van dit mooie museum: dat gaat geen topper worden. Alleen logistiek al is dat een missie zonder uitzicht op succes. De Histerische Tuin, zoals die prachtige, authentieke en nostalgische trekpleister ook wel wordt genoemd, kan wel profiteren van de grotere aantrekkingskracht die Aalsmeer dankzij FloriWorld krijgt.
 
Want Aalsmeer heeft de potentie honderdduizenden bezoekers te trekken. Zonder noemenswaardige overlast en wel met een enorme economische potentie. Toen ik in de jaren tachtig bij de VBA werkte, de Aalsmeerse voorganger van het huidige Royal FloraHolland, vestiging Aalsmeer, trok de veiling zo'n 250.00 bezoekers. Zonder noemenswaardige marketing en daar klaagde niemand over, behalve de bedrijven op het veilingterrein die last hadden van al die bussen. De toenmalige directie, P.W. Eveleens Czn en André Mulder, voelde aan hoe veilingbezoek het verbruik van bloemen en planten kon bevorderen. Het Aalsmeerse Bloemencorso, dat voor het laatst in 2007 reed, trok in de topjaren een miljoen kijkers - net als trouwens nu nog het Bloemencorso in het voorjaar in de bollenstreek. Een ander voorbeeld is Keukenhof, met dit jaar weer bijna 1,4 miljoen bezoekers in acht weken, een half miljoen meer dan zes jaar geleden.
 
FloriWorld wordt anders dan Keukenhof. Tijdens de opening van het Aalsmeer Flower Festival schotelde belevenisarchitect Bert Kranendonk ons voor wat bezoekers in dit spektakel ondergaan. Kranendonk is de creatieve en geestelijk vader van de tien jaar geleden gestarte Heineken Experience, in het begin goed voor een paar honderdduizend bezoekers die een euro dokten voor een bezoek, nu voor meer dan een miljoen toeristen die 18 euro betalen om het marketingverhaal van de bierbrouwer te beleven.
 
Dat is het perspectief van FloriWorld Aalsmeer/Amsterdam. Honderdduizenden bezoekers, die dankzij een bezoek aan die topattractie steviger verbruikers worden van bloemen en planten. En de boodschap van het welbevinden en geluk dat bloemen en planten meebrengen gaan uitdragen, hoe mooi is dat…
 
FloriWorld wordt een belevenis, een experience, passend in de wereld van de internationale consument van 2020 en verder. Het Aalsmeer Flower Festival 2018 is een bescheiden voorproefje, kom en geniet,,,,  

 Hermen de Graaf is communicatieadviseur. Kudelstaarter – en bazuint dat ongegeneerd rond. Man van contacten, vooral in bloemenland. Twittert dat het een lieve lust is. CDA-statenlid in provincie Noord-Holland. Jongleert graag met ‘duurzaamheid’ en ‘rentmeesterschap’. Eigenwijze kerel.

2 Reacties

  • Pierre Tuning : Reageer

    Op 14-10-2017 schreef ik:
    PENNENSTREEK 205
    Luchtkastelen
    Aalsmeer is goed in bloemenhandel, waterplezier en luchtkastelen. Precies twintig jaar geleden zag ShowBizCity het licht. ‘Beter dan Disney,’ zei de directeur. ‘Er wordt ingezet op een half miljoen bezoekers per jaar.’ Niet gelukt.
    Dan wordt De Oude Veiling voor 1.105.480 euro verbouwd tot ‘een fantastische leerplek voor cliënten van Ons Tweede Thuis. Wel onder leiding van een commerciële uitbater, waarnaar gezocht gaat worden.’ Een mislukking in wording.
    Nu zijn er plannen voor Floriworld – ‘in het voorjaar van 2020 worden de deuren officieel geopend voor de internationale toerist.’ ‘Een toeristisch ervarings- en expertisecentrum voor de bloemensector waar jaarlijks meer dan 350.000 bezoekers hun hart kunnen ophalen over de wereld van bloemen en planten. Met de onderneming is een investering van 28 miljoen euro gemoeid. Het centrum gaat zich vooral richten op de consument die zich moet gaan verwonderen over kleuren, geuren en emotie.’ Ik help het je hopen.
    Wat Aalsmeer nog meer verwacht, is de komst van een Lidl. Te vrezen valt, dat dat wel lukt.

Add a Comment