Berghoef Accountants

Patrick Verboom: 'We kijken voorbij de cijfertjes de toekomst in'

Berghoef Accountants en Adviseurs wil samen met klant optrekken

Het is het oudste accountantskantoor van Aalsmeer en het floreert nog altijd. Berghoef Accountants en Adviseurs bestaat ruim 90 jaar. "We zijn er trots op dat we het grootste kantoor hier zijn," zegt Patrick Verboom. Hij vormt met Rob Bakker en Maurice Geurs de directie. Het drietal ziet de toekomst van Berghoef vol vertrouwen tegemoet.

'Mijnheer' Berghoef (want zo ging dat toen nog) begon het bedrijf in 1920. Hij stond bekend als 'boekhouder Berghoef' en werkte jarenlang in zijn eentje, vooral voor de vele kwekers. Hij had van begin af aan "een goede reputatie" volgens Verboom. "Het was hét accountantskantoor in Aalsmeer." De groei was gestaag en begin jaren negentig waren er zo'n veertig medewerkers in dienst van het kantoor, dat toen nog gevestigd was aan de Stommeerweg.

Eigen koers bepalen
In 1999 viel er een memorabel besluit: we blijven op eigen benen staan. "We zijn altijd al zelfstandig geweest. Maar in de negentiger jaren was er een soort samenwerking met een groot landelijk kantoor. De toenmalige directie hechtte aan volledige zelfstandigheid. Ze wilde eigen beslissingen kunnen nemen  en niet aan de leiband van een hoofdkantoor elders lopen. Zelf de koers bepalen dus. Zo van: wij willen doen wat goed is voor ónze klanten."

Berghoef, dat ongeveer vijftig medewerkers telt, vaart nog steeds op dat eigen kompas. "We stáán voor onze klanten," meldt Verboom. Voordelen van zelfstandigheid zijn onder meer "dat de lijnen echt kort zijn en dat we daardoor flexibel kunnen zijn". Sinds 2001 is het bedrijf gehuisvest aan de Dorpsstraat. "Een prachtig pand op een perfecte plek."

Kwaliteit en persoonlijk contact
Als accountant ben je "gebonden aan stringente kwaliteitseisen", vertelt de directeur. "De klant moet ervan op aan kunnen dat je wat je doet góéd doet. Eigenlijk is dat maar een randvoorwaarde, want die klant moet sowieso op je kunnen vertrouwen!" Kwaliteit staat "altijd bovenaan" bij Berghoef. "Kwaliteit leveren is de beste reclame," weet hij.

Hoog in het vaandel staat bovendien het "persoonlijk contact" tussen Berghoef en de klant. "En dat geldt op alle niveaus. Het contact met de directeur, de administrateur, de chauffeur, noem maar op. Of dat contact nu plaatsvindt via onze jongste assistente of via mijzelf,"  aldus Verboom.

Bijpraten bij kop koffie
"Wat we zoveel mogelijk proberen, is klanten persoonlijk te spreken. We doen niet alles via elektronische weg, daar bouw je geen relatie mee op. Je moet gewoon even met die kop koffie bij elkaar zitten en praten over wat er speelt."

De vertrouwensband is essentieel en wordt steeds belangrijker. Vooral doordat het vak van accountant veranderd is. "We zeggen altijd dat we zowel de belangen van de onderneming als de ondernemer behartigen. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vroeger ging het alleen om de jaarrekening – heel belangrijk, maar het is per definitie terugkijken. Tegenwoordig kijk je verder dan de cijfertjes. Je kijkt naar ook naar het heden en de toekomst. Je bent veel breder bezig en je voegt meer toe," legt Verboom uit. "En het maakt het nog leuker ook."

Samen optrekken
Je praat met ondernemers over hoe de zaken lopen en hoe er bijvoorbeeld eventueel bijgestuurd kan worden. "Het is veel meer sámen optrekken met de klant." Niet alleen bij "vervelende dingen", zoals moeilijke gesprekken met de bank of een ontslagronde. Maar ook bij "leuke dingen", zoals bedrijfsuitbreiding of nieuwbouw.

Daarnaast komt de persoonlijke kant van de ondernemer aan bod. Heeft hij een testament? Staat er een huwelijk of scheiding voor de deur? Want zoiets is van invloed op zijn onderneming. "Je moet er op tijd bij stilstaan," vindt hij. "Je bouwt meer dan vroeger een band met iemand op. Daardoor kun je hem beter terzijde staan als er wat aan de hand is."

Wortels in Aalsmeer
Berghoef heeft "alles in huis": accountants, fiscalisten, salarisadministrateurs en alles er tussenin en omheen. "We hebben een mooie klantenportefeuille, die heel breed en divers is." De klanten – ook starters – zitten met name in Aalsmeer, maar tevens daarbuiten. "Het zijn echt MKB'ers, met tussen één en wel een paar honderd medewerkers, waaronder dus ook controleplichtige bedrijven."

Berghoef is in Aalsmeer geworteld. Want behalve dat er vele klanten zitten, wonen veruit de meeste medewerkers hier. "Een fantastische groep collega's," zegt hij over de laatsten. "We zijn een echt Aalsmeers bedrijf en leveren werkgelegenheid op. We vinden het belangrijk om middenin Aalsmeer te staan, al klinkt dat wat hoogdravend. Daarmee bedoel ik dat we sportclubs, ouderenverenigingen, KCA (de stichting Kunst en Cultuur Aalsmeer) enzovoort sponsoren. En bijvoorbeeld ook Sportpassie Aalsmeer, waar we volgend jaar wéér steun aan geven."

Zorg uit handen nemen
Patrick Verboom prijst zich gelukkig dat Berghoef zich ondanks de economische crisis goed staande weet te houden. Dit terwijl er in accountancyland ook lokaal klappen zijn gevallen, met het wegvallen of reorganiseren van grote kantoren.

De directeur wijst op de slogan die Berghoef hanteert: Laat ons doen waar wij goed in zijn, zodat u kunt doen waar u goed in bent. "Je kunt dat een cliché of een open deur noemen, maar dat is wat we voelen en vinden. We willen klanten zorg uit handen nemen. Dat is waar wij goed in zijn." Ook in de toekomst zal dat lukken, daarvan zijn Verboom, zijn mededirectieleden en medewerkers overtuigd.

Berghoef Accountants en Adviseurs
Dorpsstraat 99
1431 CC Aalsmeer
0297-381212
info@berghoef.nl

www.berghoef.nl