Prima cijfers voor Radio Aalsmeer

Radio Aalsmeer is echt een begrip in Aalsmeer en Kudelstaart, zo blijkt uit het media-onderzoek dat de omroep onlangs heeft laten uitvoeren. Meer dan 94 procent van de ondervraagden kent de omroep en 42 geeft aan weleens te luisteren. De luisteraars beoordelen de omroep met een 7,6 en de website krijgt van hen een 8.

Het is acht jaar geleden dat Radio Aalsmeer voor het laatst een professioneel luisteronderzoek liet uitvoeren. Om betrokkenen een actueel beeld te verschaffen van de omroep werd Bureau Zethof Communicatie & Consultancy uit Kudelstaart benaderd en is eind oktober een media-onderzoek uitgevoerd. Om tot een representatieve steekproef te komen werden 300 enquetes afgenomen, grotendeels door middel van straatinterviews in de winkelcentra en daarnaast spontaan online verkregen.

Uit het onderzoek bleek Sky Radio (37 procent) de populairste zender van de afgelopen maand, gevolgd door Radio1 (25), Qmusic (24), Radio 538 (23) en Radio Aalsmeer (22). Radio Aalsmeer heeft sinds 2009 een flinke inhaalslag gemaakt en ook het wekelijkse bereik is gestegen naar ruim 15 procent. Het aantal mensen dat aangeeft weleens te luisteren is sinds 2009 bijna verdubbeld, naar ruim 42 procent. Zenders als NPO Radio2, NPO 3FM en omliggende lokale radiostations laat Radio Aalsmeer ver achter zich.

Televisie
Naast vragen over het luisteren naar de radio, werd ook de interesse gepeild om lokaal nieuws te kunnen lezen via de televisie. Iets minder dan de helft van alle ondervraagden heeft hier interesse in, wat de omroep sterkt in de plannen om te starten met TekstTV. Het kunnen bekijken van belangrijke lokale sportwedstrijden interesseert bijna 55 procent. In het via TV kunnen volgen van de raadsvergaderingen is 40 procent geïnteresseerd, vooral de leeftijdsgroep 55+.

Radio Aalsmeer is verheugd met de resultaten van het onderzoek. Het wordt gezien als een mooie motivator voor de bijna 90 vrijwillige medewerkers die bij de omroep betrokken zijn. Bovendien helpen de onderzoeksuitslagen de programmamakers bij het beter of op een andere wijze onder de aandacht brengen van hun programma, bij de luisteraars. Over vier jaar zal een dergelijk media-onderzoek opnieuw worden uitgevoerd.

Tekst: Radio Aalsmeer/Mariëlle Wegman

Foto's: Op de voorpagina: Radio Aalsmeer programmamakers Lianda van der Schilden en Robert Arendse doen live verslag van de recente Sinterklaasintocht. (foto: Radio Aalsmeer). Bovenaan het artikel: Ilse Zethof presenteert de uitkomsten van het onderzoek aan de vrijwilligers van Radio Aalsmeer (foto: Mariëlle Wegman).

(advertentie)

 

Geen reacties

Add a Comment