Van Radio Aalsmeer naar internationale top

Elke zondag op deze plek wordt het gezicht achter een stem van radio Aalsmeer zichtbaar, en de persoon herkenbaar. Zoveel vrijwilligers die met hart en ziel bij de lokale zender betrokken zijn, daar moet een mooie serie van te maken zijn, dacht Anna Maria Mantel. En dus werden haar collega's stuk voor stuk aan de tand gevoeld. Vandaag:  Lennart Bader.
 
Programma:  Secret Stereo
In het geheim en onregelmatig een vette mix met Frederik en Niels, in ieder geval elke 5e zaterdag van de maand.
 
Functie: Radio Aalsmeer medewerker van het eerste uur, oud-voorzitter en nu bestuurslid Techniek en DJ.

Werk: Eigen bedrijf: Dancefoundation werkt onder meer voor internationale DJ’s. Ontwikkelt live-wall websites en maakt wereldwijd radio vanaf events.
 
Sfeer: Aalsmeer. Zaterdagochtend met herfstzon. Bakken thee en chocolate chip cookies. Padvinders en postbode halverwege het interview aan de deur.
 
Hoe begon je bij de radio?
Het radiovirus heb ik al heel vroeg opgelopen. Als jongetje luisterde ik naar Stenders en van Inkel en later stiekem in bed naar Shock Radio van eveneens Rob Stenders en onder meer Floortje Dessing. Vernieuwend, fris en grappig rebels. De muziek die ze draaiden was niet eens echt mijn smaak, maar het was hele knappe radio en ik was hooked. Toen ik een keer naar de studio kon was ik helemaal om.
 
Mijn eerste uitzending was op de Mavo in Aalsmeer. Ik was zestien jaar en we hadden een geweldige examenstunt. Via het intercomsysteem van de directeur braken we in tijdens de les. Het werd een soort hoorspel, zogenaamde consternatie en we riepen iedereen op om richting de aula te gaan. Ik had nul ervaring maar het was top! Een heel script compleet met cassettebandjes en directeur Mooij die in het complot zat. Hilarisch.
 
Ik was best wel schuchter in die tijd. Door mijn bijbaantje bij de CTAV Welkoop winkel in het dorp kwam ik langzaam uit mijn schulp. In de Meerbode las ik over de start van Radio Aalsmeer. Op zolder bij Welkoop zat reclametekenaar Charles. Ik vertelde hem dat ik had gelezen over de oprichting van de omroep. Hij zei tegen me “Als je dat leuk vindt, neem dan gewoon de stap!”. Ik belde ze en schoof gelijk aan bij de eerstvolgende vergadering.
 
Radio Aalsmeer komt voor uit de piraat Music Radio Aalsmeer (MRA). De bromsnor van de Radio Controle Dienst had een aantal jaar daarvoor de zender uit de lucht gehaald. Alle apparatuur en muziek was in beslag genomen. Maar vergis je niet, MRA was geen doorsnee piraat met alleen maar plaatjesdraaiers. Er waren ook sportverslagen en serieuze uitzendingen. Het is allemaal van voor mijn tijd, maar de gedreven mensen van toen hebben gezorgd voor de oprichting van een echte legale omroep. En ik kwam daar als broekie bij, een klein jaar voor de eerste uitzendingen. De muziek hebben we trouwens teruggekregen, die 2000 singles staan in bakken in de kast op kantoor. Nostalgisch he?
 
Wat was je eerste radioprogramma op Radio Aalsmeer?
We zonden toen alleen in het weekend uit. Door een grappig toeval was mijn programma ook het eerste Radio Aalsmeer-programma. Natuurlijk was de techniek flink getest. Alles deed het en om zeven uur op zaterdagochtend keken Koen Overbeek en ik elkaar aan. De eerste woorden waren zoiets als Zullen we dan maar? Ja, het moet maar.” Dat was de start! Ik had geen radio ervaring, maar we hadden lol en het werd steeds beter. Ik fietste na de uitzending om negen uur snel naar mijn bijbaantje.
 
Welke programma’s had je toen bij Radio Aalsmeer?
In die tijd was er een regel: wil je muziek draaien? Dan help je ook bij de serieuze programma’s. Dat was voor mij het Cultuur Uur met Jessica en Jerry. In die tijd maakten Jerry en ik ook reportages met het echte radiogevoel: de microfoon bij de rails van een stoomtram bijvoorbeeld. Maar net zo goed de plaatselijke postduivenvereniging te gast. Ook heel leuk was Unlimited met Peter Maarsen, hij werkt nu bij RTV Noord-Holland.
 
Marcel Huijkman had het programma Hithouse. Daar zag ik hem vinyl platen mixen. Dat vond ik echt heel gaaf. Het heeft heel lang geduurd voordat ik dat kon. Nee, ik had echt geen aanleg. Maar ik oefende heel hard, kocht veel platen en ontwikkelde mijn muzieksmaak. Naar platenwinkels in Amsterdam, maar ook helemaal naar de Magik Record Store van Tiësto in Breda. Tien gulden voor één plaat was heel normaal.
 
Wat was echt jouw programma toen? 
Ik draaide blije house en trance. Mijn programma had een naam nodig en ik legde wat platenhoezen op de grond en begon wat woorden te combineren. Dancefoundation klonk wel goed. Ik ben precies opgeleid in de juiste tijd denk ik, de tijd van de opkomst van internet. Radio Aalsmeer was ook zo’n beetje de eerste lokale omroep met een website, die had ik op de HTS gemaakt destijds. Dancefoundation kreeg natuurlijk ook een uitgebreide site, mèt podcast. Ik nodigde DJ’s en producers uit voor gastoptredens en toen groeide het enorm snel. Mede dankzij die podcast-luisteraars van over de hele wereld en later ook een Engelstalige versie op een groot internetstation. Whaah!

Niet te geloven. En toen?
Zo’n mooie tijd. We gingen ook filmpjes maken bij events als Trance Energy in 2007. We kregen een persaccreditatie en we bleken de enige filmers op dat event! Dat waren Jurriaan van Nimwegen en ik. Later ook met een auto vol spullen online radio maken en filmen in clubs. Op een avond kwam Armin van Buuren de kleedkamer binnen. Hij zag de studio en zei Wauw gast, wat jullie doen is echt gaaf. Waarom doen jullie dat niet voor ons?” Een afspraak bij zijn platenlabel Armada Music volgde en volkomen onverwachts stelden ze voor om samen met mij een nieuw multimedia bedrijf op te richten. Ik heb de rest van de dag op de bank gelegen en naar het plafond gestaard en dacht: WTF overkomt me nu?!”
 
Dancefoundation werd een ècht bedrijf, dat gelijk in de top van de dancewereld opereerde. In vier jaar hebben we honderden commercials gemaakt en CD’s ontworpen, tientallen videoclips, uitdagende websites ontwikkeld en zijn we de wereld over gereisd om te filmen. Een fantastische tijd! Toch hebben we drie jaar geleden het roer omgegooid. Ik ben weer zelfstandig onder de naam Dancefoundation gaan werken. Ik was een manager geworden, terwijl ik creatief wil zijn. In plaats van een breed aanbod, focus ik me nu op live wall websites en event radio. Daar wil ik de allerbeste in zijn en dat blijkt te werken. De stap was moeilijk, maar het is de beste ooit gebleken.
 
Als je dit verhaal tegen de 17-jarige Lennart had verteld, dan had hij dat niet geloofd. De moraal van het verhaal is dat het niet onhaalbaar is gebleken, ook al was het geen vooraf gesteld doel. Bij mij is het schuchtere van toen omgeslagen in een enorme bewijsdrang. Je kunt het niet afdwingen, maar door er altijd vol voor te gaan kun je dromen ècht waarmaken. Of in ieder geval de grootste lol hebben om dat te proberen. Ik vind het leuk om te motiveren en kan er enorm van genieten als ik bij vrienden en radiocollega’s de spark zie, die twinkeling die je ziet als mensen meer voor elkaar krijgen dan ze dachten te kunnen.
 
Kan je zonder radio?
Nee. Het zit in alles wat ik doe. Eén van de pijlers. Dance muziek, internet en radio maken. Dat gaat niet meer weg.
 
Je was ook heel nauw betrokken bij de bouw van de nieuwe Radio Aalsmeer studio?
Radio Aalsmeer heeft me zoveel gegeven en ik wilde iets terugdoen. We hadden weinig middelen, maar beperkt budget dwingt creativiteit af. Ik heb er een maand voor vrij genomen en alle kennis en kunde ingezet. Bewust gekozen om het zo tof als mogelijk te maken. Dat ging zo ver als het vouwen van een kijkdoos van de studio, zodat Bob van der Laarse kon meedenken hoe de nieuwe huisstijl het beste op de studiowand kon komen. Het was voor mij een soort van terug naar de basis. Ben er super trots op; onze studio is echt een van de mooiste lokale omroepstudio’s van het land.
 
Hoe oud was je toen je voorzitter werd van de omroep?
Ik was toen 24 jaar. Het toenmalige bestuur wilde met ingrijpende aanpassingen Radio Aalsmeer naar een hoger journalistiek niveau brengen. Ze brachten het tijdens een rare vergadering. Er bleek geen draagvlak, waarop het bestuur zei We stoppen”. Dat was echt een wut?! moment. Alleen penningmeester John bleef. We hebben met Marcel en Martin een nieuw bestuur gevormd. Het was echt vechten voor het station èn je hobby.
 
Ik heb er ontzettend veel van geleerd. John was de rust zelve en ik heel druk en springerig.  Bleek een goede combi. Het is bijzonder om vrijwilligers te blijven motiveren, heel anders dan in het bedrijfsleven. Later werd het bestuur gelukkig weer groter met Dirk Box, Elbert Huyts, Henk de Groot, Cees Wijnen en programmaleider Marcel. Het is mooi dat we er als publieke omroep voor Aalsmeer zijn en dat zeventig mensen een toffe hobby hebben.
 
Wat betekent Radio Aalsmeer voor je?
Heel veel. Het heeft gemaakt dat ik nu doe wat ik doe. Dat het gelukt is. Het geeft veel voldoening en ik heb er goede vrienden gevonden. 
 
Wat maakt je radioprogramma 'Secret Stereo' zo leuk?
Ik had al een tijd geen lokale radio meer gemaakt en plaatjes gemixt. Mijn bedrijf vraagt veel tijd en ik reis geregeld, dus een vast programma is lastig. Tijdens de bouw van de nieuwe studio ben ik bevriend geraakt met collega techneut Niels Tenhagen en later ook met zijn radiomaatje Frederik Tijssen. Op een vrijdagnacht haalde ik m’n CD map weer uit het stof en zijn Frederik en ik om en om gaan mixen. Dat bleek te werken en met die jongens is het gewoon leuk. Daar is Secret Stereo uit ontstaan. Onregelmatig en ‘geheim’, maar eigenlijk gewoon als we alledrie kunnen. Vette mix verzekerd.
 
Wat maakt een DJ goed?
Dat zijn een paar dingen: Eerst personality. Een goede presentator is empathisch en gevat. Gevatheid kun je trainen. Ook belangrijk: je moet kunnen levellen met de gast en je luisteraar. Betrek je luisteraar en het werkt.
 
Wat ook echt heel belangrijk is, is stemgebruik. Vaak is snel praten een valkuil. Ikzelf broddelde en praatte binnensmonds. Met logopedie kwam ik er van af, goede investering in jezelf. Als je zelf denkt: ”Dit is te langzaam”, dan is het goed. Je snelheid moet omlaag zonder je enthousiasme te verliezen.

Wat is je lievelingsprogramma op Radio Aalsmeer?
Ik denk de locatie uitzendingen. Je gaat dan uit je comfort zone. Op locatie uitzenden is vaak een technische uitdaging. Het is rauwer. Minder gepolijst. Het is echt top dat we er zoveel doen. De Pramenrace uitzending van de afgelopen keer was erg goed. Heel veel voorbereiding en heel uitdagend, dat uitzenden vanaf een boot. Op locatie is de plek waar je je als lokale omroep kunt laten zien. Dichterbij kun je niet komen.
 
Wie zijn je radiohelden?
Adam K. van Ministry Of Sound in Londen. Met hem doe ik uitzendingen vanaf events als Tomorrowland en laatst nog Amsterdam Dance Event. Enorme personality en energiek. Brits klinkt erg lekker op de radio. Geldt ook voor Tony McGuinness van Above & Beyond. Hun radio show heet Group Therapy en ik ben ècht fan. Ook hij is heel Brits en scherp. Ik train mezelf om ook in het Engels zo gevat te kunnen zijn als zij. In Nederland heb ik altijd gezegd dat ik qua stem graag zou willen ruilen met Wessel van Diepen.
 
Wat is je lievelingsliedje?
Lastige vraag. Ik heb niet een song die er uit springt. Op dit moment vind ik wat The Magician uit België doet erg tof en word ik vrolijk van Lucas & Steve, een Nederlands duo. Bovenal ben ik fan van Above & Beyond, Verdiep je maar eens in hun muziek. Alles klopt en ze hebben een heel eigen sound. Kan niet verkeerd.

Tekst Anna Maria Mantel, foto Arjen Vos

1 Reactie

Add a Comment