Aalsmeer Roest Niet bij tropische temperaturen

Bij zeer on-Nederlandse temperaturen werd zondag de twaalfde rally van 'Aalsmeer Roest Niet' gereden. Iets minder dan tweehonderd deelnemers vertrokken voor een tocht van 130 kilometer door het Groene Hart. Net na de middag kwamen de eerste Old Mobil-liefhebbers weer over de finish, waarna ze tijd hadden om de tentoonstelling over ‘Aalsmeer Toen’ te bekijken.

Een jury koos aan het eind van de middag winnaars in diverse categorieën. Het nieuwe organisatieteam was blij met het verloop van deze dag, zei Talitha van Itterzon. “Het evenement verliep zonder problemen, althans… De auto’s hielden zich goed.”

 

Precies om negen uur in de ochtend verliet de eerste deelnemer het terrein. Deze werd gevolgd, met gelijke tussenpozen, door Lancia’s, Ferrari’s, de Velocette en nog vele andere merken, waarvan sommige allang niet meer bestaan.

 

De tocht was volgens een van de deelnemers - een begenadigd bestuurder van een Ferrari - prachtig. “Zo kom je nog eens ergens. We kwamen door dorpjes waar ik nog nooit van had gehoord.” Rond half één kwam de eerste deelnemer weer over de finish.

 

Brug was spelbreker

De hitte gaf de rit een extra zomers tintje, maar zo ‘klaagde’ een bestuurder met het oude grapje: “Het was goed dat we ARKO [Alle Ramen Kunnen Open] hadden, de airco deed het niet.” Wel moest een eigenaar de verwarming aanzetten omdat anders de motor oververhit was geraakt.

 

Geen van de auto’s of bestuurders bezweek onder de hitte. Wat niet gezegd kon worden van de Aalsmeerderbrug die zodanig was uitgezet dat hij afgesloten moest worden.

 

Nostalgie en ultramodern racen

De opkomst van publiek viel ondanks de hitte niet tegen. Wanneer het toch te warm werd was het goed toeven in Hal Drie van The Beach. Daar was dit jaar voor het eerst een tentoonstelling te zien van ‘Aalsmeer Toen’. Een uitstalling van maquettes uit de tijd van de bloemencorso’s, foto’s aan de wand van de veilingen van weleer en oude kwekers-attributen vulden de hal met nostalgie.

 

Voor de jeugd die, al dan niet, verplicht mee moest, kon het niet meer stuk, want er was een zeer realistische racesimulator. Volgens zeggen heeft Max Verstappen hier nog in getraind. Of het waar was, maakte de jeugd niet uit. Zij stonden in de rij voor hun glorieuze momentje.

 

Nieuwe organisatie

De nieuwe achtkoppige organisatie is blij met deze eerste editie. Zij namen het stokje over van Bob van der Laarse en Cor Zomer, initiatiefnemers die het evenement elf jaar lang organiseerden.

 

Talitha van Itterzon, de enige dame in het nieuwe team, vertelt tevreden: “Namens het team kan ik zeggen dat we heel blij zijn met het verloop van deze dag. De opkomst was geweldig en iedereen is op eigen wielen weer veilig teruggekeerd. We kijken uit naar volgend jaar en hopen dat mijn vader Rinus van Itterzon dan voor de dertiende keer op rij de presentatie voor zijn rekening wil nemen. Hij is er al vanaf dag één bij en we zijn heel blij met zijn kennis. Daarnaast zijn we alle sponsors en partners dankbaar, want zonder hen zou dit evenement niet eens plaats kunnen vinden. Uiteraard hopen we volgend jaar weer te kunnen knallen maar een eventuele datum is nog niet bekend.”

 

Winnaars

Een jury beoordeelde de Old Mobils en bestuurders op kwaliteit en originaliteit. De volgende deelnemers kregen het ARN Certificaat:

Mooiste Motor: Norton Commando.

Meest bijzondere motor: Moto Guzzi 850 Le Mans.

Mooiste auto van voor 1970: Chevrolet Brandweerauto

Na 1970: de BMW E30M3.

Meest bijzondere auto: De Velorex.

Winnaar overall: Hudson Hornet

 

Tekst: Mandy van der Zwaard; fotografie: Jaap Maars (meer foto's in de gallery onder de advertentie van Waning Tweewielers)

 

(advertentie)

 

1 Reactie

Add a Comment