Beterburen 'smeerolie' bij 2 op 3 burenruzies

Bente Thé (links) van BeterBuren en burgemeester Jobke Vonk zijn twee van de ondertekenaars van een convenant voor het inhuren van BeterBuren door de gemeente.

Een dikke vriendschap tussen twee vrouwen ontaardt in een slepende burenruzie. In de flat woont de een boven de ander. De bovenbuurvrouw stampt op de vloer en de onderbuurvrouw beantwoordt dat door met een stok tegen het plafond te timmeren.

Een van de twee belt enkele instanties en komt terecht bij Beterburen. Ze kan haar verhaal kwijt bij twee bemiddelaars. Haar oud-vriendin kan in een gesprek met hen eveneens haar hart luchten. In een derde gesprek, op neutraal terrein, zitten de vrouwen samen met de bemiddelaars om de tafel. Daar blijkt dat het niet zozeer om de geluidsoverlast gaat. Er zit meer achter. Een ruzie over de kinderen die nooit beslecht is.

En ja, ze praten het uit. Het mooiste is, zo vertelt Daniël Ring van stichting Beterburen, dat ze samen de deur uitgaan en boodschappen gaan doen. Als vanouds. Het werden weer dikke vriendinnen. Eind goed, al goed.

Per jaar 30 à 35 zaken
Dat werk doet BeterBuren. Niet dat het in alle gevallen goedkomt. Toch komt er in 68% van de aanvragen om bemiddeling iets positiefs uit. Dat gaf directeur Bente Thé van BeterBuren vorige week woensdag aan bij de ondertekening van een convenant met de gemeente, politie en woningcorporatie Eigen Haard. "We verwachten in Aalsmeer 30 tot 35 zaken per jaar. We hebben er al tien in tweeënhalve maand," lichtte ze toe

Aalsmeer gaat, na groen licht van de gemeenteraad deze zomer, voor het eerst in zee met een burenhulporganisatie. Beterburen, actief sinds 2004, werkt al in Amsterdam, Amstelveen en Uithoorn. De Amsterdamse organisatie telt circa 220 bemiddelaars, allen vrijwilliger. In Aalsmeer zijn er in korte tijd al tien, onder wie Ananda en Cora. Ze hebben reeds een "leuke, interessante" opleiding achter de rug.

Mooi initiatief
Waarom hebben ze zich meteen als vrijwilliger aangemeld? "Ik vind leefbaarheid belangrijk. In je eigen huis moet je je veilig en prettig voelen. Je moet er niet bang zijn. Daar wil ik graag aan bijdragen," zegt Ananda. "Ik las de aankondiging en vond het een mooi initiatief. Ik werk er graag aan mee mensen bij het wonen een beter gevoel te geven. Iedereen gun ik evenveel plezier in zijn woonwijk als ik zelf heb," aldus Cora.

Buurtbemiddeling is een gratis dienst voor buurtbewoners die burenoverlast hebben en er op een nette manier vanaf willen. "Bemiddelaars zijn daarbij de smeerolie om het gesprek op gang te helpen. Het is géén wonderolie," benadrukte Thé. "Het is belangrijk dat burgers zelf in actie komen. Het is hún probleem."

Doorpraten belangrijk
Bemiddelaars, steevast met zijn tweeën optredend en altijd neutraal, weten dat in een gezamenlijk gesprek 'doorpraten' belangrijk is. Want de oplossing komt veelal pas in het laatste kwartiertje, wanneer de achterliggende problematiek helder genoeg is. Ring: "Wij faciliteren. De bewoners bedenken het samen, zíj komen tot de oplossing."

In een op de drie gevallen helpt burenbemiddeling niet. "Vaak wil een van beiden niet meewerken. Die is er klaar mee en houdt de deur dicht. Zo iemand kun je als bemiddelaar niet over de streep trekken. Dan is er zwaardere hulp nodig," zei Bente Thé.

Overal burenruzie
Burenruzie komt volgens haar overal voor. In een rijkeluisoord als 't Gooi net zo goed als in een dorps Aalsmeer. "Alleen ligt het in kleine gemeenschappen vaak gevoeliger." In 55% van de zaken belt een buurtbewoner die overlast ondervindt, zelf naar Beterburen. In de andere gevallen zijn dat instanties zoals de woningbouwvereniging, politie of een welzijnsorganisatie.

Het convenant met Beterburen geldt tot 1 januari 2015. De gemeente steekt er in anderhalf jaar tijd bijna € 25.500 in, Eigen Haard een kleine € 10.000.

● Meer weten? Kijk op website Beterburen
● Zelf een burenoverlastzaak aanmelden? Bel bovengenoemde coördinator Daniel Ring (020 6891859) of mail