Bewoners verontrust over verkeersplannen

Met de neus bijna op de tekeningen gedrukt, lieten tientallen burgers zich afgelopen dinsdag uitgebreid informeren over de plannen om de N196 te transformeren tot busbaan en langzaamaanroute voor het overig verkeer. De animatiefilm van de aanpassingen, maakt veel duidelijk over hoe het verkeer eind 2020 gebruik moet maken van de vernieuwde route. Een groep bewoners maakt zich ernstig zorgen over de neveneffecten van de plannen. Zij zijn bang voor een forse toename van verkeer over de Stommeerweg, Stationsweg en Van Cleeffkade.

Vijf rotondes vervangen straks de kruispunten op de Burgemeester Kasteleinweg tussen Ringvaartbrug en Zwarteweg. Op alle rotondes, met uitzondering van die op de Zwarteweg, rijdt de bus straks ongestoord rechtdoor. Voor al het overige verkeer gaan de verkeerslichten dan op rood. Vanwege de te verwachten kinderstroom volgt de bus bij de Zwartewegrotonde het verkeer op de gebruikelijke manier. Fietsers hebben daar voorrang.

Auto's te gast
Namens de Provincie Noord-Holland was onder meer Catelijne van Kalsteren als voorlichter aanwezig. Zij benadrukte dat veiligheid van de schoolkinderen de hoogste prioriteit heeft: “Die moeten we een altijd veilige route kunnen garanderen.”

Van de twee keer twee banen voor het snelverkeer, blijven er nog maar twee over. Een baan heen en eentje terug. Tussen Zwarteweg en Mensinglaan moet het autoverkeer dat hier ook maar 30 kilometer per uur mag rijden, rekening houden met fietsers op de rijbaan. Auto's zijn daar te gast, zoals dat heet.

De huidige geluidswallen, gerealiseerd in 1996, verdwijnen zoals ze nu zijn. Wel zullen er andere geluidwerende maatregelen genomen worden. Een stuk lager dan de huidige glazen wand en met een meer organische uitstraling. Met name de woningen van onder meer Gloxiniastraat en Violenweg, die dicht tegen de Burgemeester Kasteleinweg aanliggen hebben recht op bescherming tegen geluid. 

Noodkreet bewoners
Lange tijd was er gevreesd voor een harde knip in de weg maar die is van de ontwerptafel. Alles is er nu op gericht om het verkeer, en met name het vrachtverkeer, te ontmoedigen deze route te gebruiken als doorgaande route. Daarvoor is de nieuwe N201 de aangewezen verkeersader.

Tegen dat ontmoedigen trekken bewoners langs de Stommeerweg, Stationsweg en Van Cleeffkade bij de gemeente aan de bel. Zij vrezen, mede door de komst van de Lidl een ongekende toestroom van verkeer dat de route langs de Westeinder als sluiproute verkiest: “Laat de plannen met de N196 gewoon doorgaan, maar haal de verkeersbelemmering voor het doorgaande verkeer er uit, zodat de voorkeursroute voor het doorgaand snelverkeer nog steeds de N196 blijft. Hierdoor zal de verkeersdruk op het dorp aanzienlijk afnemen,” zo schrijven de verontruste bewoners in een noodkreet richting de gemeente. Zie de rubriek LEZERSPOST om de hele brief te lezen

Beperken overlast
Volgens voorlichtster Van Kalsteren beginnen de werkzaamheden voor de inwoners fysiek zichtbaar te worden na de zomer van 2019. “Begin maart kunnen aannemers hun plannen indienen waarna we een maand later bekend maken wie we het werk gunnen. We letten extra op aspecten als beperken van overlast, zorgen voor goede bereikbaarheid tijdens het werk en heldere communicatie. Eind 2020 moet het project afgerond zijn,” aldus de voorlichtster die nog niet weet waar de eerste schop de grond in gaat. “Dat is aan de aannemer,” zo zegt ze.

Totale kosten worden geraamd op 30 miljoen euro.

Tekst Arjen Vos

Foto's: aanwezigen laten zich informeren in de raadskelder van het gemeentehuis, auto';s te gast tussen Zwarteweg en Mensinglaan, rotonde bij de Van Cleeffkade, het busstation nabij de Zwarteweg. Toekomstbeelden: theimagineers.com, foto's inloopavond: Arjen Vos

(advertentie)

 

5 reacties

  1. Het aantal voertuigen op de Stommeerweg wordt na aanleg van de rotondes geschat op 11.000.
    Hoe kom ik in vredesnaam nog van mijn brug af?
    Ik wil een stoplicht.

  2. We zullen maar afwachten totdat de aanwonenden bericht gaan krijgen hoe en wat er gaat gebeuren. Voorlopig is het nog niet veel rustiger geworden na de nieuwe N 201 . Er rijden nog veel vrachtwagens langs, 5 meter van ons raam van onze woonkamer. Het samensmelten van de 2 delen Aalsmeer was de bedoeling. Dan zou het wat rustiger worden in onze achtertuin. Ook het park naast het viaduct aan de zijde van de Ophelialaan werd daarvoor al van tafel geveegd. De beruchte knip ging ook van tafel. Dus voor de aanwonenden veranderd er aan het verkeer niets, het blijft gewoon 4-Baans . Ook de geluidschermen zullen verdwijnen, tegen de zin van alle aanwonende van de Azaleastraat. Het gevoel is dat het een stuk onveiliger wordt zonder de huidige geluidschermen. en krijgen we een schermpje van 2,20 meter hoog en begroeid met waarschijnlijk Hydra’s. Men beweert dat dit beter is tegen de geluidtoverlassen de vangrails wil men ook verwijderen. Lekker veiliger dus om in de tuin te gaan zitten. Maar er is ons toegezegd dat de betonnen fundering waar nu het geluidscherm op gemonteerd is vrij blijft als vluchtroute. Ik ben reuze benieuwd hoeveel ongelukken er met fietsers komen bij de 6 rotondens. Het fietspad vanaf de zwarte weg langs de groenstrook richting Stommeerkade lijkt mij veiliger. Maar ze willen deze maken waar heel vroeger het fietspad ook lag toen het nog een 2-Baans weg was. Dus bromfietsgeluiden komt er ook nog eens bij. Maar met alle berekeningen valt dat wel mee zeggen de geleerden. De nieuwe groene geluidsscherm gaat de gemeente ook bijhouden aan beide zijden, alleen zie ik dat niet gebeuren, te duur maar het schoonmaken van de huidige geluidscherm was ook te duur en is men na vele jaren dat het goed ging ook afgeschaft. Alleen dit jaar met hoge uitzondering heeft Wilma Alink-Scheltema nu Wethouder ze schoon laten maken omdat ze voor ze wethouder werd had medegedeeld dat zij hoog persoonlijk ze zou komen schoonmaken. We wachten geduldig af op de brief met de uitnodiging om er over te spreken.

  3. Het is een geweldig project en er wordt heel veel werk verricht door de project ontwikkelaars. Ik verwacht dat dit product onze gemeente meer op de kaart gaat zetten en dat is de bedoeling!! Succes.

  4. Helaas zijn de schoolkinderen op de Stommeerweg, Kudelstaartseweg, Bilderdammerweg en de Herenweg het haasje. Daar is en word niet aan gedacht en bij stilgestaan!

  5. Ik vind het nog steeds een geweldig plan.
    Veel ruimte voor de fiets en het openbaar vervoer.
    Hoe eerder, hoe beter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel