Bouw Floriworld begint volgend jaar

Er is al veel gesproken over de komst van Floriworld, maar nu lijkt er toch echt schot in de zaak te komen. "Het concept is definitief, het logo bijna klaar," zo laat Flora Holland weten aan de vooravond van de Tradefair die vandaag van start gaat. Begin volgend jaar begint de bouw en de verwachting is dat in het eerste kwartaal van 2020 de deuren worden geopend voor bezoekers.

Aalsmeer, dat onderdeel uitmaakt van de Metropoolregio Amsterdam, moet met de komst van Floriworld een magnetische werking hebben op de vele toeristen die de hoofdstad jaarlijks te verwerken krijgt.

Experience
Floriworld wordt volgens de bedenkers geen statische bezienswaardigheid. Floriworld wordt een 'experience' of, op z'n Hollands gezegd, 'een beleving'. Het gaat erom bezoekers de positieve invloed van bloemen en planten op de kwaliteit van leven te laten ontdekken en ervaren.
 
Bedenker en investeerder Bert Kranendonk zegt er in een publicatie van Flora Holland over: "Een bezoek aan Floriworld doet je verbazen, glimlachen en laat je voelen dat bloemen en planten belangrijk zijn in je leven. Voor je gezondheid thuis maar ook voor de mensen om je heen".
 
Bloemetje weggeven
Wie een kaartje voor Floriworld koopt, krijgt een belevenis van verschillende shows en attracties. Zo kunnen bezoekers bijvoorbeeld na afloop echte bloemen kopen op de klok. De gekochte bloemen kunnen ze houden, weggeven aan iemand of doneren aan bijvoorbeeld een verpleeghuis. Hiermee wordt het cadeau doen van bloemen gestimuleerd, wat zowel de gever als ontvanger blij maakt. (lees verder onder de foto)
 
Arbeidskansen
Verder wordt er nog weinig losgelaten over de concrete inhoud van de experience. Wel is bekend dat men zogenaamde themaweken zal inzetten, waarbij partners uit de regio hun producten en ontwikkelingen kunnen laten zien. Daarnaast wordt een apart programma voor de jeugd tot 24 jaar ontwikkeld, om deze doelgroep kennis te laten maken met de arbeidskansen in de sierteeltsector.

Floriworld wordt, zo zegt men, een attractie die de bloemen- en plantensector wereldwijd nog niet kent. Buiten het aantrekken van toerisme, moet het ook Aalsmeer weer op de bloemen- en plantenkaart zetten.

Foto's: de locatie naast Waterdrinker waar Floriworld moet verrijzen, de tulp, onderdeel van Floriworld, wordt blikvanger (foto Floriworld); tekst Mariëlle Wegman, foto's Arjen Vos

(advertentie)

Geen reacties

Add a Comment