Code 7500 zorgt voor chaos op Schiphol

Gisteravond leek het even flink mis te gaan op Schiphol. Het kapingsprotocol trad in werking nadat de piloot van vlucht UX1094 code 7500 in de transponder van het vliegtuig van Air Europa invoerde. Alle denkbare hulpdiensten 'vlogen' naar de D-pier, waar het toestel aan het boarden was.

Over dergelijke codes bestaan internationale afspraken en 7500 staat voor kaping of gijzeling, waar zonder aarzelen op gereageerd wordt en een protocol in werking treedt. Passagiers en crew werden geëvacueerd, vluchten bleven aan de grond, Schiphol veranderde in een op een oorlogsgebied gelijkend decor.

Stagiaire
Na grondig onderzoek bleek er een fikse vergissing te zijn begaan door de piloot. Deze zou een en ander hebben uitgelegd aan een stagiair, waarbij de les blijkbaar wat al te realistisch plaatsvond. Vanmorgen bood de Spaanse maatschappij Air Europa excuses aan voor de ontstane situatie. Hoogstwaarschijnlijk mogen zij nog wat dieper door het stof zodra zij de rekening voor gemaakte kosten gepresenteerd hebben gekregen. Alle passagiers van alle vluchten zijn uiteindelijk veilig op plaats van bestemming aangekomen, zij het met vertraging.
 
Tekst: Mariëlle Wegman
 
Foto's: een hermetisch afgesloten Schiphol (foto's: Laurens Niezen)
 
(advertentie)
 

Geen reacties

Add a Comment