Geen ontkomen aan: te weinig reizigers, te hoge kosten

Geen nieuws. Dat kwamen twee meneren van de Stadsregio Amsterdam donderdag brengen op hun presentatie over het niet doortrekken van de Amstelveenlijn naar Aalsmeer. Ze waren door B&W uitgenodigd om tijdens een openbaar informatief overleg in de raadskelder met de gemeenteraad het verhaal te vertellen achter de quickscan van de stadsregio. Ter introductie zette wethouder Ad Verburg de toon door de resultaten van de quickscan “heel teleurstellend” voor Aalsmeer te noemen. Daarmee zei hij echter evenmin iets nieuws.

Een hoogwaardige tramverbinding tussen Amstelveen  en de veiling, het nieuwe busstation op de hoek Zwarteweg/N196 en eindpunt Dorpsstraat is onhaalbaar. Veel te weinig passagiers, veel te hoge kosten. Daar kwamen de woorden van beide infrastructuurdeskundigen op neer. Precies hetzelfde als het bijna twee maanden geleden verschenen rapport over de quickscan vermeldde.

Alex Colthoff van de stadsregio wilde graag kwijt dat de quickscan geen onderzoekje was dat op een “achternamiddag” gedaan was. “Nee, het was een zeer gedetailleerd, wetenschappelijk verantwoord onderzoek geweest.” Met die opmerking maakte hij de resultaten voor Aalsmeerse reizigers alleen maar zuurder. Er valt kennelijk niks op af te dingen.

Niet bestudeerd
De paar, eveneens al bekende, vragen die de raadsleden stelden, werden gemakkelijk gepareerd. Bijvoorbeeld eentje van Robbert-Jan van Duijn (CDA) of er rekening was gehouden met het eventuele aantrekken van Greenport Aalsmeer. Ja, dat was het geval.

Of het gevraagde was “niet bestudeerd”, zoals Colthoff op vragen van Teun Treur (VVD) antwoordde. Treur leek het verder doortrekken van de tram naar Schiphol verstandig. En dat de studie niet verder keek dan 2020, vond hij geen sterke zet. “Je moet twintig, dertig jaar vooruitkijken.”

Doekje voor het bloeden
De slotsom van de stadsregio was om “geen verdere verkenning” te doen nu de quickscan is afgerond. “Want er is geen vertrouwen dat een goede tramverbinding haalbaar is.” Toch zag Colthoff lichtpuntjes, al was dat meer een doekje voor het bloeden.

“Het is wél mogelijk het busnetwerk te optimaliseren,” stelde hij. “En op termijn kan er misschien een tramverbinding komen als de sociaal-economische ontwikkelingen daartoe aanleiding geven. Maak dat niet onmogelijk door alles al vol te bouwen. Reserveer er ruimte voor.”

O ja, de meneren hadden het ook nog over de “vertramming van de Zuidtangent”. Daar moet je eens mee aankomen bij de modale Aalsmeerse buspassagier… Ach, die zaten niet in de raadskelder.

● Lees hier recent artikel: Gemeenteraad 'baalt' van niet doorgaan Aalsmeerlijn
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel