Klacht over ambtenaar? Op naar burgerraadsman!

De ambtenaar belooft terug te komen op een kwestie die door bewoners besproken is en bij hem persoonlijk is toegelicht. Drie maanden later meldt hij dat er niks aan te doen is. Zonder toelichting. Zulke ambtenaren zíjn er, wisten de buurtbewoners op het wijkoverleg dinsdag in de Stommeer.

Een van de bewoners nam een 'afgehandelde' parkeerprobleem in zijn straat als voorbeeld. "Hoe moeten we hiermee omgaan? Is er een ombudsman bij wie je iets neer kunt leggen als je er niet doorheen komt? Als je als burger een normale vraag stelt, verwacht je een plausibel antwoord, of het nou positief is of niet. Zoiets maakt je onmachtig."

Onbekend in Aalsmeer
Ook al wist niemand in de zaal ervan (voorzitter Rudolf Guldemond van het wijkbestuur evenmin), die ombudsman bestaat! Hij zit in Amstelveen, het is Wim Beckers en hij is 'burgerraadsman', voorheen 'gemeentelijke ombudsman'.

"U kunt voor een kwestie in Aalsmeer terecht in Amstelveen. Niet voor elk akkefietje, wél voor serieuze dingen als u klem zit," legde gemeentevoorlichter Henk Jan Winter op het wijkoverleg uit.

In een jaar 269 meldingen
De burgerraadsman is te vinden op de website van de gemeente Amstelveen. Binnenkort zonder twijfel ook op de nieuwe website van Aalsmeer. Op zijn pagina staat te lezen dat hij klachten behandelt over het gedrag van ambtenaren. Ook wordt er omschreven welke klachten niet in zijn pakket zitten, maar elders thuishoren.

Beckers kreeg vorig jaar in Amstelveen 269 meldingen. In 2011 waren dat er 253 en in topjaar 2010 299 stuks. In 80 procent van de meldingen handelde de burgerraadsman ze binnen vier weken af.

● Voor meer informatie over burgerraadsman, klik hier
● Telefonisch spreekuur maandag t/m donderdag 9.00-17.00 u, 020 540 4911