Maandag D-Day voor actiegroep 'Stop Ongelukken N196'

Komende maandag staat hoog genoteerd bij Bas Metzemaekers en Frank Klaassen van de bewonersactiegroep Stop Ongelukken N196. Die dag, 7 oktober, is het provinciale onderzoeksrapport klaar over mogelijke verlaging van de maximumsnelheid op de N196 van 70 naar 50 km. Het tweetal wordt er direct over geïnformeerd, zo is beloofd.

"Stel je voor dat er uit het rapport komt dat het níét wenselijk is dat de snelheid naar 50 kilometer gaat en dat het Openbaar Ministerie géén flitspalen plaatst, dan worden we gedwongen naar ons actiemiddel te grijpen: de weg tijdelijk blokkeren," zei Klaassen vorige week op het wijkoverleg Stommeer, waarop de actiegroep een podium kreeg. "Maar dat doen we liever niet. We zijn niet van de acties en blokkades."

Optimisme overheerst
Vooralsnog zijn Metzemaekers en Klaassen optimistisch gestemd. Na het zware ongeluk op de kruising N196 en Ophelialaan op 22 juli hebben ze hard aan de weg getimmerd om de verkeersveiligheid op de provinciale weg op zo kort mogelijke termijn verbeterd te krijgen. Bij dat ongeval liep een Aalsmeerse vrouw zeer ernstig beenletsel op na een botsing met een vrachtwagen. Bekend is dat met name vrachtwagens op de N196 geregeld rood licht negeren.

Metzemaekers, wiens zoon drieënhalf jaar eerder op dezelfde plek een ernstig ongeluk kreeg, richtte Stop Ongelukken N196 op. Het aanvankelijke plan was een week na het ongeluk de weg te bezetten om provincie en gemeente te dwingen snel met maatregelen te komen.

Ontmoedigingsbeleid
Want "de maat is vol", zei Metzemaekers op het wijkoverleg. Vooral ook omdat er een prachtig alternatief voor vrachtwagens is, de nieuwe N201, waarvan een belangrijk deel al een half jaar open is. Hij wil een "ontmoedigingsbeleid" zodat vrachtwagenchauffeurs vanzelf kiezen voor de nieuwe N201.

Maar voordat Metzemaekers en de zijnen tot actie zouden overgaan, wilden ze, met het pressiemiddel in hun binnenzak, proberen de autoriteiten te overtuigen van de noodzaak iets te doen. Dat hun actie bij de bevolking aansloeg, bewezen de cijfers. "In anderhalf tot twee weken hadden we 16.000 bezoekers op de Facebook-pagina. Inmiddels zijn dat er 30.000," vertelde Klaassen de wijkbewoners.

Constructief overleg
Er zijn intussen meerdere gesprekken gevoerd tussen de actiegroep en de gemeente, de politie en ook de provincie, tot op het hoogste niveau toe, gedeputeerde Elisabeth Post van verkeer. "Er is constructief overleg geweest met de gemeente en we hebben ook het gevoel dat Post constructief meedenkt," aldus Klaassen. "Waar we wel achter zijn gekomen, is dat gemeente en provincie weinig kunnen. Het OM bepaalt of er flitscamera's komen."

Na het ongeluk zijn bij de kruispunten van de N196 en Ophelialaan en ook J.C. Mensinglaan bomen en ander groen gesnoeid. Er zijn frequenter roodlichtcontroles van de politie. Ook is de zogenoemde ontruimingstijd van de stoplichten verlengd, wat wil zeggen dat alle stoplichten 'langer' op rood staan. Dat was 1,2 seconde en nu 2,5 seconde.

Geduld hebben
Leuk en aardig allemaal, maar dat zijn uiteindelijk bijzaken voor de actiegroep. "We hebben nog niet bereikt wat we willen," stelde Klaassen vorige week vast. "Ambtelijke molens draaien traag. Toch denken we dat we met geduld een eind komen."

Voorzitter Rudolf Guldemond van het wijkbestuur Stommeer zei te hopen dat het onderzoeksrapport er op 7 oktober ligt. "En dat de gedeputeerde er snel kennis van neemt. En dat de burgemeester tegen de heren kan zeggen: het rapport is binnen, kom aan tafel. Zodat er spijkers met koppen geslagen kunnen worden."