Pierre's Pennenstreken: Open het Dorp

Eigenlijk is elke Pennenstreek een Zienswijze, maar deze is officieel en heeft betrekking op de Centrumvisie. Hij heeft de beladen titel ‘Open het Dorp’ gekregen, omdat de toegankelijkheid van het oude Dorpscentrum wordt bedreigd.

Kijk naar de functie van het Praamplein. Nergens in Nederland is het parkeerterrein achter de belangrijkste winkelstraat gesitueerd. Maar in Aalsmeer is dat wel zo – en daar zullen we mee moeten leven. Het voortbestaan van de winkels in de Zijdstraat staat of valt met de bereikbaarheid van het Praamplein.

 

Hoe wordt het Praamplein volgens de Centrumvisie bereikt? Komende vanaf de Stationsweg slaan wij rechtsaf (uitkijken: zebrapad!) vóór de winkels langs het Raadhuisplein op, vóór het gemeentehuis langs, linksaf de Van Cleeffkade op naar de Uiterweg en het Praamplein. Kennelijk moet, om Lidl te bereiken, ook een rondje Raadhuisplein worden gemaakt. En hoe dat met fietsers gaat, wordt buiten beschouwing gelaten…

Nu is het Praamplein nog bereikbaar via de Marktstraat-Weteringstraat-Punterstraat, maar in de plannen wordt de Punterstraat afgesloten. Dat betekent dat van de drie toegangswegen naar het Praamplein er twee overblijven: de Uiterweg en de Dorpsstraat.

De verkeersrichting tussen Raadhuisplein en Drie Kolommenplein is ook verkeerd-om. Er zou wat voor te zeggen zijn om patiënten voor het medisch centrum die op het Drie Kolommenplein geen parkeerplaats vinden, een uitweg naar het Raadhuisplein te bieden. Die wordt nu onmogelijk gemaakt.

Als de ‘ophaalbrug’ (nog nooit opgehaald) verplaatst wordt, bouw hem dan tegenover de Gedempte Sloot. En Flora… ach, zet haar tronende in de midden van de rotonde Van Cleeffkade/Burgemeester Kasteleinweg/Oosteinderweg: een mooie binnenkomer op het hoogste punt van ons ‘Bloemendorp’. 

Winkeliers en bewoners zijn blij ‘dat er wat aan het Dorp wordt gedaan’. Men realiseert zich kennelijk niet dat op deze manier het oude dorpscentrum steeds meer in zichzelf gekeerd raakt.

Toegankelijkheid betekent: (1) een tweebaansweg direct van de Stationsweg naar de Uiterweg (de kruising met de Van Cleeffkade opgeheven door een (voetgangers)stukje af te sluiten), (2) een tweebaansweg – de ‘Drie-Kolommenpassage’ en de ‘Raadhuispassage’ – naar de Van Cleeffkade/Marktstraat, (3) de Punterstraat openhouden en (4) de doorsteekjes van het Praamplein naar de Zijdstraat koesteren (niet alleen het Molenplein, maar ook de ‘poort’ van Kreike!).

Alleen toegankelijkheid kan het dorpscentrum redden. 

Tekst Pierre Tuning

(advertentie)

 

 

 

6 Reacties

  • Richard (bewoner weteringstraat) :

    Als je een water dorp wil zijn, dan is een doorgaande vaarroute wel mooi langs het Raadhuisplein.

    De Punterstaat NIET afsluiten, maar juist doortrekken via de Weteringstraat naar de Burg Kasteleinweg.??

    Een racebaan voor de basisschool, Rozenstraat/Weteringstaart is nu al een sluiproute/racebaan. En route voor grote vrachtwagens voor het studio complex.

    Ondergrondse parkeerplaats Raadhuisplein, en betrek de Zijdstraat bij een gezellig Raadhuisplein met een vaarroute/boulevard. Want een gezellig terras is er niet in de Zijdstraat of Raadhuisplein (De Jonge Heertjes en achter de Praam wat, maar dan is het wel klaar). Een mooi terras waar je bootje langs ziet komen etc. broodje/biertje.

    Wat is de Zijdstraat nou als Winkelstraat? Een doodlopende straat, je loopt erin en dan moet je de zelfde weg terug lopen. Je gaat daar heeb omdat er een aanbieding is bij een winkel en dan weer weg.

    Bandjesavond in de oude stijl was weer super in het dorp!

    Doorgaand verkeer uit het centrum halen, dat de Zijdstraat en het Raadhuisplein opdeeld.

  • Jan Piet :

    Het plan moet m.i. veel ambitieuzer. Maak van het Raadhuisplein een soort binnenhaven. Geen parkeerplaats zoals nu. Bootjes laten aanleggen, dus doorgaande vaarroutes creëren. Gedeelte Van Cleeffkade tussen Marktstraat en kruising dicht voor auto's. Stationsstraat-Uiterweg doorgaande autoroute en weg tussen 3 kolommenflats en Action uitbouwen tot goede route voor auto's die dan voor gemeentehuis moeten rijden. Eventueel groter verkeer kan via zwarteweg-srationsstraat naar en van dorp of via Dorpsstraat en Praamplein. Haal winkels die niet aan nieuwe Raadhuisplein/binnenhaven bijdragen weg en verplaats die naar andere plek in bijv Zijdsrraat. Maak juist ruimte voor horeca en gezelligheid. Helaas is de Lidle een misser van de eerste orde op die plaats. Kortom, maak her plangebied wat groter en durf out of the box te denken.

  • Nico Dames, Bewoner, Winkelier in de Zijdstraat: :

    De toegankelijkheid van de winkels in de Zijdstraat is van levensbelang belang evenals de parkeerplaatsen.

    Wat moet er gebeuren (zie in de opticiens-etalages op Zijdstraat 39-41): 2 rotondes op de Stationsweg één vlak over de brug bij het oude postkantoor/de weg naar Action en één op de hoek met de Zijdstraat/Uiterweg. Tussen die 2 rotondes moeten er 3 verkeersbanen komen. Gezien vanaf de Stommeerweg: 1x voor het verkeer Aalsmeer-uit via de van Cleeffkade of naar de Uiterweg/Praamplein, en 1x voorsorteren naar de ingang van Lidl, en 1x vanaf de Zijdstraat langs Lidl weer naar de Stommeerweg.

    De Punterstaat NIET afsluiten, maar juist doortrekken via de Weteringstraat naar de Burg Kasteleinweg.

    Molen verhuizen naar de Historische Tuin en op het molenplein 50 nieuwe parkeerplaatsen maken.

    Floortje kan blijven staan waar ze staat. Ik zou haar alleen met het gezicht naar het gemeentehuis zetten dan kan ze de boel daar beter in de gaten houden.

  • Jacques Kesting :

    Joop Kok je moet geen onwaarheden verkondigen .
    Aalsmeer Vandaag moet alle reacties plaatsen !
    En niet wat hun het beste uitkomt.
    Redactie er valt nog veel te leren.

  • joop kok :

    Beste Pierre, ik weet dat je weinig ophebt met het openbaar vervoer en het cultureel erfgoed van Berghoef, maar ik kan me toch niet voorstellen dat dat de reden is dat je Flora midden op een busroute plaatst.

Add a Comment