Pierre's Pennenstreken: Ramp 51

Het kost een paar centen, maar dan heb je ook niks. Voor 300 miljoen euro wordt sneltram 51 ontmanteld. ‘Vernieuwing’ heet dat. De sneltram die nu nog eindigt bij het Centraal Station, wordt omgebouwd naar een ‘gewone’ tramverbinding ‘met als eind-/beginhalte Amsterdam Zuid’. ‘Vier haltes komen te vervallen en worden verwijderd: Amstelveen Centrum, Marne, Gondel en Spinnerij. De haltes De Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat worden samengevoegd tot één nieuwe halte op een nieuwe locatie.’ Op 3 maart is het afgelopen met de sneltram.

‘Door de enorme groei van Zuidas, de toename van het verkeer en aantal reizigers en de verwachte groei door de aanleg van de Noord/Zuidlijn, ontstond de behoefte om de A10 ondergronds te brengen en het station uit te breiden. Het station krijgt er nog een passage bij om het groeiend aantal reizigers aan te kunnen. De nieuwe passage komt op de plek waar lijn 51 afbuigt naar Amstelveen. Dat betekent een definitieve knip in lijn 51.’

Voor die 300 miljoen was het natuurlijk ook mogelijk geweest de metro van de Noord-Zuidlijn over of onder de A10 door te trekken naar Amstelveen – en later Uithoorn (en – waarom niet? – Aalsmeer).

Maar de ‘Vervoerregio Amsterdam’ – waarin ook Aalsmeer is vertegenwoordigd (met Tom Verlaan [CDA] als lid) – loopt kennelijk aan de leiband van de techneuten van het GVB en van VITAL, ‘een samenwerkingsverband van de VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS’. De reiziger uit de regio wordt niets gevraagd.

Foto: tramlijn 51 in Amstelveen Middenhoven, foto Arjen Vos

Links:

Pierre Tuning is onder meer oud-NOS journalist, kunstminnaar, boekenschrijver, oud-raadslid en kritisch volger van alles wat er in Aalsmeer gebeurt.

5 Reacties

  • Jacques Kesting :

    Ik hoop dat het een plaats krijgt in het samenwerkingsverband. Pierre: Ik en eventuele anderen bedanken je voor de eerste aanzet. Een goed begin en breng het ook tot een goed einde.

  • Pierre Tuning :

    Klopt, Jacques, Er is veel te weinig onderzoek naar de WENSEN van de passagiers en de PASSAGIERSSTROMEN van startpunt naar eindpunt van de reis.
    Ja Joop, maar Erik Abbenhues is 'slechts' plaatsvervanger.
    Misschien heb ik het GVB te hard beoordeeld, Rob. Maar ik zie een trend om het regiovervoer buiten de stad te houden. Een metro naar Amstelveen is inderdaad duurder. Maar bekijk de kosten van Noord-Zuidlijn (zie Link). Op 8 oktober 1996: 1,5 miljard GULDEN. Op 8 juli 2016: 3,1 miljard EURO. Bovendien kan de nieuwe Amstelveentram prima doorrijden over het traject van de 'oude' lijn 5 van het Centraal Station!

  • Jacques Kesting :

    Voor alle duidelijkheid: onze vertegenwoordigers van de gemeente Aalsmeer naar de vervoersregio toe, moeten zich meer laten gelden en meer de reizigers er bij betrekken, want dat zijn de toekomstige klanten en die gaan voor een goed
    product !!!
    Ontmanteling komt niet ten goede van de KLANT.
    Ik ben mij er van bewust dat de vervoerregio zijn best doet !!
    Maar a.u.b laat de klant het belangrijkste zijn in onze vervoerregio !!!!

  • joop kok :

    Voor de volledigheid, de gemeente wordt in de Vervoerregio naast Tom Verlaan ook vertegenwoordigd door Erik Abbenhues van de VVD.

  • Rob Hageman (woordvoerder GVB) :

    De schrijver heeft het bij het verkeerde eind ten aanzien van de mening van GVB. Vanuit de ingenieurs van GVB is sinds de jaren 80 aangedrongen op een bovengrondse metro-oplossing, omdat een sneltram een ingewikkelde en storingsgevoelige oplossing zou zijn en materieel niet uitwisselbaar zou zijn. Maar het woord metro was door de nieuwmarktrellen taboe geworden. In 2012 is het nog een keer doorgerekend wat het kost om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Amstelveen. Dat zou 800 miljoen kosten. Toenmalig Amsterdamse wethouder Wiebes vond dat te duur voor het rendement. In het plan voor Zuidasdok is trouwens in de grond nog altijd ruimte gereserveerd voor een metrotunnel naar Amstelveen.

Add a Comment