Startschot voor sneller bus- en vrachtverkeer

Vanmorgen werd een belangrijke stap gezet naar een betere en snellere verbinding rondom het FloraHollandcomplex. Bestuurders van gemeente Aalsmeer, provincie Noord-Holland, Royal FloraHolland en Vervoerregio Amsterdam ondertekenden in het hoofdkantoor van de veiling twee samenwerkingsovereenkomsten. Eén voor een snellere verbinding voor het vrachtverkeer van Royal FloraHolland naar Schiphol (Ongestoorde Logistieke Verbinding) en één voor een snelle busverbinding (Hoogwaardig Openbaar Vervoer Legmeerdijk). Met de ondertekening van deze overeenkomsten kunnen beide projecten van start gaan en de regio Aalsmeer een bereikbaarheidsimpuls geven. 

Nieuw Hoofdkantoor
De dagen zijn geteld voor het beeldbepalende kantoorgebouw. Er wordt momenteel al het nodige gesloopt en als straks het nieuwe hoofdkantoor schuin rechts achter de rotonde klaar is, wordt de toren gesloopt. Een deel van de achterliggende ruimte wordt dan aangepast voor dockshelters. Maar nu, op Internationale Vrouwendag, was er dus nog een feestelijke bijeenkomst in het kantoor. Een startschot waarmee Aalsmeer beter en sneller bereikbaar is. Met het project HOV Legmeerdijk wordt het busvervoer tussen Kudelstaart, Aalsmeer en Amstelveen betrouwbaarder en sneller. De R-net buslijnen 357 en 358 (tussen Kudelstaart en Amsterdam-zuid) rijden nu nog over het veilingterrein van Royal FloraHolland. Deze gaan in de nieuwe situatie over de Burgemeester Kasteleinweg en de Legmeerdijk rijden.

Zes minuten tijdwinst
Ook komt er een nieuwe halte ter hoogte van de distributiegang van Royal FloraHolland aan de Legmeerdijk (N231). Bij de halte komen trappen, liften en een loopbrug over N231. Deze locatie sluit ook goed aan op de nieuwe sierteelt-attractie FloriWorld (geschat aantal bezoekers: 350.000 per jaar), die naar verwachting voor de zomer 2020 wordt opgeleverd. Daarnaast zorgt de nieuwe route voor zes minuten tijdwinst. Dagelijks gaan bijna 2000 reizigers profiteren van deze versnelling. De huidige bushaltes op het terrein van Royal FloraHolland komen te vervallen.

Tunnel onder Hornweg
Naast een versnelling en verbetering van de buslijnen komt er ook een nieuwe verbinding voor vrachtverkeer. Met deze nieuw aan te leggen weg sluit de bloemenveiling Royal FloraHolland straks beter aan op de nieuwe N201. Hiervoor komt een nieuwe ingang naar het ontwikkelgebied Oost vanaf de Legmeerdijk en een nieuwe uitgang vanaf Royal FloraHolland over Green Park Aalsmeer via de Middenweg naar de N201. Deze weg aan de achterzijde van het veilingcomplex gaat met een tunnel onder de Hornweg door. Voor de 5000 vrachtwagens die per dag van en naar de veiling rijden en de (gemiddeld) zes bussen in het uur, is dat een flinke tijdbesparing. Ook personenauto's mogen van de verbinding gebruik maken.

Wethouder Robert van Rijn sprak op de bijeenkomst: “Om al het verkeer in Aalsmeer in de juiste banen te leiden is een goede openbaar vervoerverbinding en een ongestoorde logistieke verbinding voor FloraHolland van groot belang. Met deze ondertekening en samenwerking verstevigen we onze bereikbare en ondernemende positie in de regio als Aalsmeer.”

Start werkzaamheden
De komende tijd worden er voorbereidende werkzaamheden getroffen. Aan dit bereikbaarheidsimpuls voor de regio werken gemeente Aalsmeer, provincie Noord-Holland, Royal FloraHolland en Vervoerregio Amsterdam samen om de mobiliteit per weg en openbaar vervoer te verbeteren. De planning is dat eind 2022 beide projecten klaar zijn.

Foto's: (vanaf boven)de ondertekening met vlnr: Gerard Slegers, Portefeuillehouder Vervoerregio Amsterdam, Elisabeth Post, Gedeputeerde provincie Noord-Holland, David van Mechelen, CFO Royal FloraHolland en Robert van Rijn, Wethouder Aalsmeer, een stukje voorbij de oversteek van fustverkeer bij de Hornweg zal een tunnel komen voor de ongestoord ligistieke verbinding. Foto's Arjen Vos

(advertentie)

3 reacties

  1. misschien is het handig om de tekst enigszins aan te passen, het is namelijk niet de bedoeling dat personenauto’s gebruik gaan maken van de OLV, dat scheelt veel onrust bij de Hornweg bewoners en bij de verschillende fracties.

  2. Er is nooit onderzoek geweest wat de reiziger wil!
    Ik ben het helemaal eens met Pierre.

  3. De bus rijdt lekker door – maar van waar naar waar? Van Kudelstaart of Aalsmeer-Dorp naar het centrum van Amsterdam – of naar het Oude Dorp (gemeentehuis) van Amstelveen, of naar ons streekziekenhuis Amstelland, of naar het AMC? En waar komen de bushaltes? Wordt er rekening mee gehouden dat een vergrijzende bevolking behoefte heeft aan fijnmazigheid – en aan parkeerplaatsen om op het HOV te kunnen stappen? Komen er busjes naar de snelle HOV-bus? Vragen die om een antwoord schreeuwen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel