Sterk staaltje bouwkunst moet fort groots watersportoord maken

“Chique, sober en stoer.” De toekomstige eigenaren van het Fort, Martijn de Liefde en Hedde Stegenga, weten wel wat straks de uitstraling moet zijn van het 112-jaar oude bouwwerk. Op de nu nog koude locatie vertellen zij ronduit over alle aspecten van dit verbouwingstraject. Met een investering van ruim tien miljoen euro verandert het fort in een watersportoord waarin onder meer restaurant, hotel en vergadergelegenheid ondergebracht worden. Het sterkste staaltje bouwkunst wordt de ondergrondse parkeergarage voor 120 auto’s. In 2022 moet het hele project klaar zijn. 
 
De heren werken, in wisselende functies, al bijna 25 jaar samen in de vastgoedsector en kennen elkaar door en door. Helder vertelt Stegenga over de financiële en bouwkundige kant en De Liefde vult gedreven aan met de plannen die er zijn. De regio is hun niet onbekend. De Liefde bracht zijn jeugd door aan de ringvaartzijde in Aalsmeer. Zijn zakenpartner reed vele jaren langs het Fort zonder het daadwerkelijk te kennen. Dat is nu wel anders. “Als je met je laarzen in de bagger staat om het dak schoon te maken, leer je elke lijn, elk hoekje kennen en gaat het gebouw leven.”
 
Passie voor zeilen
“Wij willen graag het Fort ontwikkelen vanwege onze passie voor zeilen en de Stelling van Amsterdam. Juist door de unieke positie van Fort Kudelstaart in dit geheel. Wij zijn de enige die aan recreatiewater liggen met een jachthaven van deze grootte,” zegt De Liefde en zijn partner vult aan: “Ondanks dat door de erfpacht, de eigendomskwestie een uitdaging is. Erfpacht is altijd lastiger te financieren dan een ‘gewoon’ eigendom. Daarom is de 60 jaar die wij het in bezit krijgen, cruciaal. De langere afschrijftijd vergroot de kans van slagen voor dit project.  Deze begroting is realistisch, gebaseerd op wat geleerd is van andere forten.” 
 
Wellness
Er zijn vier pijlers waarop het plan gebaseerd is. De eerste is de Stelling van Amsterdam, waarbij de heren zich meer willen richten op het contact met het water dan op het defensieverleden. Pijler twee is het horecadeel, waarbij er een zeilerscafé met terras komt, aan de rechterzijde vanaf de straat gezien. Dit deel kan met natte kleding betreden worden. Daarnaast een groot restaurant geopend voor lunch en diner. Pijler drie zijn vergaderzalen en hotelkamers, waarbij er in de Kazemat, de uitstulping aan de straatzijde, een kleine wellnessgelegenheid komt. Over het gebrek aan uitzicht in de 35 hotelkamers zeggen de heren: “Dat zal worden gecompenseerd door de magie en de authenticiteit van het gebouw.” (klik op de afbeelding om te vergroten)
 
Als laatste is er de jachthaven, die aanzienlijk meer ligplaatsen krijgt dan nu het geval is en waar aanlegmogelijkheid komt voor passanten. Het geheel is de fundering voor de exploitatie. 
 
De verbouwing 
Voor de uitbreiding zal geheid moeten worden. Nog meer palen dus dan de 1600 die zich al onder het fort bevinden. Toen het Fort opgeleverd werd in 1906, was het de laatste van zijn soort. Geleerd van eerdere ervaringen hadden de bouwers het eind negentiende eeuw al twaalf jaar met 200.000 kuub zand laten inklinken. Dit omdat een van de eerste Forten weggezonken was in het veen. Stegenga vertelt: “Wij profiteren nu van dat harde werk. De ingeklonken grond is omringd door een damwand en een dijk, zodat het niet weg kan spoelen. Geen probleem dus.”
 
Technische oplossingen zijn er wel en kostenoverschrijding is bijna inherent maar ingecalculeerd. “En,” zo voegt hij nog toe: “Hier bouwen is eigenlijk helemaal niet moeilijk.”
 
De RCE – Rijksdienst van Cultuur en Erfgoed en de monumentencommissie voor Aalsmeer ( uit Amstelveen) die het plan nog kunnen tegenhouden, hebben beiden aan de gemeenteraad laten weten dat ze erg enthousiast waren. 
 
Parkeergarage 
De ingang van de garage is op het terrein. Net na de rechterbocht, in de smalle buitenste wal. De Liefde vertelt: “De nieuwbouw komt in de dijklichamen. In de loop van de tijd is er veel afgegraven en werden er andere voorzieningen, zoals het huidige parkeerterrein en de loods gemaakt. Echter op de originele tekening uit 1900 staan veel meer, grotere dijklichamen. Deze oude tekening wordt nu gebruikt als leidraad in de reconstructie. Het parkeerterrein, de loods en de smalle wal worden afgegraven. Daar worden het restaurant- en de vergaderzalen gebouwd. De parkeergarage komt in de buitenste rand, waarna alles weer overdekt wordt met grond en zo weer overeenkomt met de oude beschrijving van het pand.” 
 
Kink in de kabel
De mannen zijn druk bezig om te kijken hoe, wat, en welke toepassingen het beste zijn. Zonnepanelen op het dak is volgens hen zeker een optie. “Financieel is het ook logisch dat we nu naar relatief veel moderne technieken kijken, met het oog op managen van exploitatiekosten. We leren heel veel van de andere verbouwde forten, daar kunnen we afkijken.”
 
Officieel kan er volgens het tweetal nog een kink in de kabel komen. Het bestemmingsplan moet nog gewijzigd worden. Mocht de gemeenteraad geen toestemming geven, dan zal er officieel nog een afwijzing kunnen komen. Maar niets lijkt erop dat er nog hobbels zijn. De angst van velen zit hem in de toename van het bestemmingsverkeer. “Door de onderzoeken die we gedaan hebben, denken we dat dit binnen de perken blijft.” aldus de heren.
 
Tekst Mandy van der Zwaard, foto's Arjen Vos, tekeningen Zeilfort Kudelstaart
 
(advertentie)
 
 
 
 
 
 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel