Waterfront, voor wie en hoe bereikbaar?

Als er één ding duidelijk werd bij het vaststellen van de voorkeursvariant Waterfront afgelopen dinsdag, dan was het wel de vraag wat het college voor ogen heeft. Ziet ze het nieuwe Waterfront als een mogelijkheid om ook regionaal van betekenis te zijn of wil ze het alleen voor de eigen inwoners? En hoe moeten die daar komen? Met de auto of met de fiets? In woorden gaf het College aan zich vooral op de Aalsmeerder te willen richten en stond wethouder van Duijn achter de woorden van Groen Linkser Onno Verbeek om een ontmoedigingsbeleid te voeren om met de auto te komen.

De feiten waren echter anders, op het huidige Surfeiland zijn ongeveer 100 parkeerplaatsen beschikbaar en op hoogtijdagen geeft dat parkeeroverlast in de Hornmeer. Als gevolg van de ontwikkelingen aan het Aalsmeerse waterfront wordt het strand twee keer zo groot. Dit zou, uitgaande van wat aan ruimte beschikbaar is, inhouden dat er meer dan tweemaal zoveel parkeerplaatsen moeten komen. Naast 20 extra parkeerplaatsen op het surfeiland en 50 op de Zwarteweg, lag er een voorstel om een parkeerterrein voor 250 auto’s te creëren achter de bebouwing in Vrouwentroost, de achtertuin van Absoluut Aalsmeer-voorman Dick Kuin,.

Sectie H nr. 1964
Dick kennende weet je dat hij dat niet zonder meer zal accepteren, uitzicht op een stukje landelijkheid zomaar prijsgeven voor auto’s en zonder oog voor de marktwaarde van zijn pand, dat zit niet in hem. Ondanks deze kennis die de wethouders eigen zou moeten zijn, kwam men toch met dit voorstel. Wel op een ‘sneaky’ manier, want wie ziet achter een vergunningsaanvraag nabij Stommeerweg, Sectie H nr. 1964 te Aalsmeer een aanvraag voor een parkeerterrein in Vrouwentroost? Niemand toch?                                                           
Daarnaast wilde de gemeente het stuk land pachten van een eigenares die in Vrouwentroost woont. Een kleine gemeenschap waar niemand zit te wachten op kwade gezichten van de buren. Ondanks deze moeilijk te nemen hobbels lag er een uitgewerkt plan en waren de nodige onderzoeken verricht.  
 
Zorgen over verkeer en parkeren
Alvorens de raadsleden het debat aangingen, was het woord aan vier insprekers. Het ging over de extra overlast die te verwachten is bij een toename aan parkeerplaatsen tijdens evenementen op het Surfeiland, de vraag om een ontmoedigingsbeleid voor mensen met de auto, de nieuwe trailerhelling op het Surfeiland en het parkeerterrein Vrouwentroost.

Toen wethouder van Duijn het woord kreeg gaf hij aan dat er tijdens de participatie, vooral uit de Hornmeer, klachten waren geuit over de verkeersoverlast en parkeerdruk en dat parkeerterrein Vrouwentroost dat zou kunnen verhelpen. Echter, de situatie was veranderd, de gemeente was niet tot overeenstemming gekomen met de eigenaresse en men gaat op zoek naar andere oplossingen.

René Martijn, fractiegenoot van Kuin was blij met deze mededeling. Volgens hem zou gekeken moeten worden naar parkeermogelijkheden aan de Bachlaan en het mogelijk op hoogtijdagen éénrichtingsverkeer maken van het weggedeelte tussen Beethovenlaan en Zwarteweg. Nameten op het internet maakt duidelijk dat met haaks parkeren aan één zijde over de gehele lengte van de Bachlaan er ruimte is voor 200 auto’s, vooral de laatst automobilist moet dan wel een flink eind lopen. Zijn andere voorstel biedt ruimte aan zo’n 70 auto’s. Maar ja, is het dan nog wel interessant om vanuit Kudelstaart naar het ‘vernieuwde’ centrum van Aalsmeer te gaan?

Parkeerterrein Waterlelie?
Wethouder van Duijn kwam nog met een ander idee: op parkeerterrein Waterlelie parkeren en dan met een shuttlebusje naar het Waterfront en zo goed mogelijk de gang van zaken monitoren. Gek dat men steeds denkt dat de Waterlelie zo ver weg ligt, binnendoor ben je in zes minuten bij de watertoren. Om vanaf het midden van het voorgestelde parkeerterrein Vrouwentroost bij het Surfeiland te komen zou je ruim 3,5 minuut nodig hebben. Ik zou het wel weten, maak een boulevard van de Waterlelie naar het Waterfront. Optimale flexibiliteit wat betreft parkeerplaatsen, je kan er met gemak nog uitbreiden. Geeft de bezoeker alsnog de voorkeur aan het parkeren in de buurt, deel, zoals Onno Verbeek van Groen Links voorstelde, parkeervergunningen uit aan de bewoners van de Hornmeer en handhaaf.

Gezien het wegvallen van 250 parkeerplaatsen en het dan maar kijken van hoe dat gaat, kwam bij Jelle Buisma van de PvdA wat ongemakkelijk over. Zijn vraag aan zijn collega raadsleden was dan ook: “Tot hoe ver ga je met te denken dat het zich in de toekomst wel oplost?” Een vraag waar niemand op zat te wachten, men wil doorgaan met de gang van zaken. In de raadsvergadering van 12 december valt de definitieve beslissing.

Tekst Joop Kok; foto's: Joop Kok, satelietbeeld: Google

(advertentie)

2 Reacties

  • h de vries :

    trouwens dit geld is mede geschonken door schiphol en wij maar tekeer gaan tegen schiphol geheel terecht maar het is wel een dubbel gevoel h de vries

  • h de vries :

    stichting leefomgeving schiphol geeft miljoenen om de leefbaarheid te verbeteren in Aalsmeer. Het zal de leefbaarheid voor de bewoners in de hornmeer vanwege parkeeroverlast zeker niet verbeteren. Ik heb het al eerder gezegd miljoenen ontvangen van leefomgeving schiphol zal uiteindelijk een sigaar uit eigen doos blijken. in de toekomst zullen de bewoners van aalsmeer moeten betalen voor onderhoud en overlast h de vries

Add a Comment