Aalsmeer wil dat minister signalen serieus neemt

Toch nog 10.000 vluchten erbij. Dat adviseerde Hans Alders, voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol (ORS). Hij kreeg daar bij geen van de betrokken partijen de handen voor op elkaar en heeft zijn adviesopdracht over de groei van Schiphol na 2020 aan de minister teruggegeven. Dat werd gisteren duidelijk op een persconferentie op Schiphol.

De luchtvaartsector, de omwonenden en regionale bestuurders in de ORS kwamen niet op één lijn waardoor de bal nu bij minister Van Nieuwenhuizen ligt. Zij wil groei in balans met de omgeving. Aalsmeer is duidelijk: geen verdere groei van de luchthaven maar eerst concrete maatregelen om de overlast te beperken. 

Omwonenden hebben het nakijken
Zoals al langer In delen van Aalsmeer is allang geen sprake meer van balans met de omgeving. Het stiller worden van vliegtuigen weegt niet op tegen de toename van het aantal vluchten. Al jaren staat het economisch belang voorop en hebben omwonenden van Schiphol het nakijken.

Extra vluchten zullen voor een belangrijk deel op de banen rond Aalsmeer terecht komen. Dat is wat het gemeentebestuur betreft onverantwoord. Het is volgens de gemeente echt van belang dat er passende oplossingen komen voor de overlast die inwoners in deze gebieden ervaren. Geen woorden meer maar daden, is de oproep van Aalsmeer aan de minister en de luchtvaartsector.

Grens bereikt
Robbert-Jan van Duijn, wethouder Schipholzaken, zegt in een persbericht van de gemeente: “Als de minister echt staat voor groei van Schiphol in balans met de omgeving dan moet het nu eerst gaan om overlast beperkende maatregelen. Verdere groei zou op dit moment volledig voorbij gaan aan de belangen van omwonenden bij wie de grens van wat draaglijk en leefbaar is, al lang is bereikt. Het is de hoogste tijd dat de minister de signalen van omwonenden serieus neemt en de luchtvaartsector daar op aanspreekt. Wat mij betreft is het eerst zien, dan geloven.”

Gezamenlijk advies niet haalbaar
Minister Van Nieuwenhuizen heeft de ORS om een gezamenlijk advies gevraagd over de ontwikkeling van Schiphol na 2020. Binnen ORS overleggen de luchtvaartsector, lokale overheden en inwoners met elkaar. Na de publicatie van de Milieueffectrapportage (MER) in het najaar van 2018 is Alders gesprekken met partijen begonnen om tot een gezamenlijk advies te komen. Alders geeft nu aan dat een gezamenlijk advies door tegengestelde belangen op dit moment niet haalbaar is en geeft zijn opdracht terug.

De luchtvaartsector en werkgeversorganisaties willen zekerheid over beheerste groei tot 2030. Bestuurders, bewoners en de milieufederatie, een grote meerderheid in de ORS, zien niets in zo’n groeibesluit. Zij willen eerst concrete maatregelen om de al bestaande overlast voor omwonenden van Schiphol te verminderen.

Gedeputeerde Adnan Tekin, vertegenwoordiger van betrokken gemeenten en provincies, wil een pas op de plaats maken. "Laat de luchtvaartsector eerst maar eens de eerder gemaakte beloften nakomen zoals het terugbrengen van het aantal nachtvluchten."

Foto's: nachtvluchten boven Aalsmeer. Foto's Arjen Vos

(advertentie)

Geen reacties

Add a Comment