Aardbeienbrug obstakel voor vaarverkeer

Het was in oktober 2016 dat AalsmeerVandaag de gemeente vroeg hoe veilig de bruggen op de Uiterweg zijn. Het antwoord dat de gemeente toen gaf was dat de bruggen aan de Uiterweg veilig zijn, ook voor zwaar verkeer. De bruggen staan of stonden wel op de agenda voor groot onderhoud of om vervangen te worden luidde de boodschap. Nu anderhalf jaar later is er van dat onderhoud nog weinig terecht gekomen. Behalve dan dat de karakteristieke Aardbeienbrug versterkt is met een paar ijzeren balken aan de onderkant. Het heeft de bereikbaarheid tussen Ringvaart en Kleine Poel er niet beter op gemaakt. Integendeel.

Het heeft juist de nodige problemen opgeleverd. Vooral doordat er heel slecht is gecommuniceerd dat de vaarhoogte nog maar één meter is. En slecht communiceren met een onduidelijk wapperend bordje heeft zo zijn gevolgen. Zelfs dusdanig dat fietsers op de brug te hulp werden geroepen om in de boot te springen en met hun gewicht de boot dieper te krijgen en los te komen vanonder de ijzeren balken. Verschillende boten hebben zich zo al vast gevaren en schade opgelopen. De situatie heeft weken voortgeduurd en nog maar zeer recent heeft de gemeente er voor gezorgd dat er duidelijk waarschuwingen zijn neergezet over de verlaagde vaarhoogte.

Onderhoud jaren achter
Die balken onder de Aardbeienbrug staan natuurlijk niet op zichzelf. De restauratie en het onderhoud aan de bruggen loopt al jaren achter. Het lijkt er op dat het bruggendossier steeds heel diep in lades is weggestopt. Dit terwijl er toch gerekend mag worden met zo’n 3700 auto’s per dag waarvan 150 vrachtwagens die dagelijks over deze B-weg rijden.

Klaas Joren, voorzitter van Buurtvereniging Ons Aller Belang zei toen al dat drie van de vijf bruggen over de Uiterweg verrot zijn. Het feit dat bruggen zoals die bij Topsvoort en de Zwetbrug al een tijd verstevigd zijn met drijvers en nu de Aardbeienbrug met een paar zware stalen balken geeft hem wel gelijk. Dus hoe zit dat met die veiligheid en met die plannen voor groot onderhoud dat al jaren vooruit wordt geschoven onder het mom dat andere grote projecten prioriteit verdienen?

Te laag voor Pramenrace
Inmiddels heeft dat uitstel er toe geleid dat zelfs een aluminium Verhoefje met opstaand raam er na veertig, vijftig jaar gewoon niet meer onderdoor kan omdat de vaarhoogte precies één meter bedraagt. Aan het begin van de Aardbeiensloot staat zelfs een bord dat het nog slechts 95 centimeter is. De organisatie van de Pramenrace doet er verstandig aan om wat voor publiek toch altijd één van de hoogtepunten van deze dolle dag is, de passage onder de Aardbeienbrug, geheel te schrappen in het parcours.

Planning onduidelijk
Inmiddels stonden anderhalf jaar terug alle bruggen op de Uiterweg op de agenda voor groot onderhoud of om vervangen te worden. Dat staan ze nu nog steeds zonder dat duidelijk is wanneer en hoe de bruggen op de Buurt aangepakt gaan worden. Als het gaat zoals met de Barendebrug in het centrum die nog steeds in de opslag ligt, belooft het niet veel goeds. Daar werd namelijk voor een tijdelijk oplossing gekozen waarmee de karakteristieke entree van het dorp verdween. Voor hoe lang is ook hier niet duidelijk.

Tekst en foto's Jan Daalman

(advertentie)

2 reacties

  1. Afgezien van het belabberde onderhoud van deze bruggen, hebben jullie de Aalsmeerderweg de laatste tijd geprobeerd??
    Daar zitten gaten in waar je met je “Verhoefje” makkelijk in kan!
    Ik denk dat de gemeente de gaten in de begrotind probeerd te dempen met een terughoudend onderhoudsbeleid.

  2. Ze kunnen toch onder de brug de sloot uitbaggeren? 😀

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel