BWA in geweer tegen vrijstelling extra nachtvluchten

Vanwege het verbouwen van de centrale verkeerstoren op Schiphol zou Aalsmeer de komende negen maanden extra hinder kunnen ondervinden van het luchtverkeer. De stichting Behoud Woongenot Aalsmeerbaan (BWA) is hierover verbolgen en schreef een brief aan de Gemeenteraad. Volgens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) blijft de overlast tot maximaal vier nachten beperkt.
 
Dat minister Cora Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de luchthaven tot juni 2019 vrijstelling heeft verleend om nachtvluchten over de Aalsmeerbaan te laten plaatsvinden, is BWA behoorlijk in het verkeerde keelgat geschoten. Raad en College worden in een open brief opgeroepen tot actie: “Deze vrijstelling is overbodig en ook nog eens veel te ruim gesteld. Wij hebben de Raad gevraagd om de vrijstelling in een openbare commissievergadering te behandelen, zodat de omwonenden ‘life’ kunnen reageren,” zo schrijft BWA.
 
Toren 2.0
In de negen maanden dat de verkeerstoren onder handen genomen gaat worden, zal de oude en veel lager gelegen noodtoren worden ingezet om de verkeershandelingen op de luchthaven af te kunnen werken. ‘Toren 2.0’ wordt het project genoemd. De verkeerstoren die in 1991 in gebruik werd genomen, is er dringend aan toe. In de tijd dat de toren gebouwd werd, bedroeg het aantal vluchten 250.000. Inmiddels zijn dat er twee keer zoveel. Voor een veiliger en efficiënter afhandeling is er een grootschalige vernieuwing nodig. En dat heeft gedurende de bouw consequenties.
 
Slecht zicht
Aalsmeer wordt in de nachtelijke uren wettelijk beschermd tegen vliegtuigoverlast. Tussen 23:00 en 06:00 uur mag er niet over Aalsmeer worden gevlogen, zo luidt het nachtvluchtverbod. Maar daar mag de komende tijd van de minister toch van worden afgeweken wanneer de situatie daarom vraagt. Dan gaat het om nachten met slecht zicht, wanneer de Kaagbaan en de Zwanenburgbaan niet door de verkeerstoren overzien kunnen worden.
 
Alle nachten uitwijken
De verleende vrijstelling, die op 1 september ingaat, heeft tot onrust geleid bij BWA. In een open brief aan de Gemeenteraad en het College, vraagt de stichting om een tegengeluid. Ondanks het feit dat Luchtverkeersleiding Nederland er vanuit gaat dat het aantal nachten dat de Aalsmeerbaan gebruikt zal worden minimaal twee en maximaal vier bedraagt, is BWA bang dat het daar niet bij zal blijven: “Met de vrijstelling zoals die nu is geformuleerd, mag de LVNL alle nachten uitwijken naar de Aalsmeerbaan, zónder dat de omwonenden er bij de rechter ook maar iets tegen kunnen doen,” schrijft BWA. Gepleit wordt daarom voor een andere formulering van de vrijstelling waarin een maximum aantal nachten wordt genoemd.
 
Hooguit vier nachten
De LVNL zegt de brief van BWA gelezen te hebben en noemt het schrijven van de stichting een tikkeltje tendentieus. “We doen er alles aan om de overlast voor Aalsmeer te beperken,” zegt de afdeling Voorlichting van LVNL, “op basis van prognoses zeggen we dat het in de komende negen maanden hooguit vier nachten zal voorkomen dat we de Aalsmeerbaan moeten inzetten.”
 
Het probleem is het zicht op de Zwanenburgbaan. In gevallen dat het zicht minder dreigt te worden, worden daar waarnemers geplaatst die beslissen of de Aalsmeerbaan ingezet moet worden. Maar dan is ook al uitgeweken vanaf de Kaagbaan, die feitelijk preferent is voor nachtvluchten.
 
Sympathieke suggestie
Volgens de voorlichter is het aantal vluchten in de nacht beduidend minder dan overdag dus zullen het geen urenlange sessies zijn van vliegtuigen die om de twee minuten stijgen dan wel landen. Op de vraag van AalsmeerVandaag of het wellicht mogelijk is Aalsmeer te waarschuwen wanneer er een nacht met overlast dreigt, gaf de voorlichter aan dat wel een sympathieke suggestie te vinden. “Dat ga ik intern bespreken,” zo liet deze weten.
 
Tekst Arjen Vos, foto’s archief AV
 
(advertentie)
 
 
 

6 reacties

  1. Volgens mij is het tegenwoordig bijna elke nacht slecht weer. Zou de waarnemer daarom niet tegen de wind in kunnen fietsen om waar te nemen?

  2. Als het bedrijfsleven zich niet kan voldoen aan de regels. Om wat voor reden dan ook krijgt men een boete of moet men stoppen.(Spreek uit eigen ervaring) Als Schiphol niet aan de regels kan voldoen krijgt Schiphol gewoon ontheffing. En zo gaat het steeds verder.Vroeger hadden we de Haarlemmermeer (Waterwolf) Die vrat Aalsmeer geleidelijk op.Nu hebben we Schiphol dat Aalsmeer geleidelijk opvreet. Niet te begrijpen dat minister nieuwenhuizen dit zo maar toestaat Duizenden Aalsmeerders die overdag ernstige overlast ondervinden en dit nu ook nog in de nacht. H de Vries

  3. Jan van Hemmert slaat de spijker op zijn kop. LVNL doet zijn uiterste best, zo heet het, maar die uiterste best gaat niet zover dat er standaard (lees: elke nacht) een waarnemer bij de Zwanenburgbaan wordt gestationeerd.
    Zou de LVNL daar wel voor kiezen, heeft de LVNL die vrijstelling helemaal niet nodig tijdens de verbouwing.
    Misschien kan onze wethouder/onze raad de LVNL alsnog overtuigen hoe ver ‘nabuurschap’ dient te gaan om (ernstige) slaapverstoring te voorkomen.

  4. Jan van Hemmert slaat de spijker op zijn kop. LVNL doet zijn uiterste best, zo heet het, maar die uiterste best gaat niet zover dat er standaard (lees: elke nacht) een waarnemer bij de Zwanenburgbaan wordt gestationeerd.
    Zou de LVNL daar wel voor kiezen, heeft de LVNL die vrijstelling helemaal niet nodig tijdens de verbouwing.
    Misschien kan onze wethouder/onze raad de LVNL alsnog overtuigen hoe ver ‘nabuurschap’ dient te gaan om (ernstige) slaapverstoring te voorkomen.

  5. “Als die ene waarnemer niet beschikbaar is…” zou je wellicht een andere waarnemer kunnen oproepen!?!? Er zijn vast veel aspirant-waarnemers onder de – anders ook slapeloze – gedupeerden te vinden!

  6. Het inzetten van de Aalsmeerbaan heeft niets te maken met afnemend zicht. Wind is de meest bepalende factor voor het inzetten van een baan.
    We hebben een waarnemer nodig omdat we vanuit de noodtoren geen zicht hebben op de Zwanenburgbaan. Als deze niet beschikbaar is, zou het kunnen in het geval van sterke wind uit het zuiden, dat er vanaf de Aalsmeerbaan gestart moet worden. de Kaagbaan kun je dan niet inzetten i.v.m. te grote dwarswind.

    Daarnaast zijn het niet de waarnemers die beslissen of de Aalsmeerbaan wordt ingezet maar neemt de supervisor in de toren daar de beslissing over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel