Groene Lint kent nog hobbels

Vol enthousiasme presenteerde Marcel Bartels afgelopen woensdag in de Raadskelder burgerinitiatief ‘Het Groene Lint’ waarmee een wandelverbinding moet worden gerealiseerd tussen Schinkelbos en Westeinderplassen. De Aalsmeerderwegbewoner vormt samen met Sietske van den Broek en Rob Lutgerhorst de werkgroep die de schouders onder dit idee zet. Woensdag kwam het gedeelte aan bod langs de Molenvliet en de Linnaeuslaan. Stichting Leefomgeving Schiphol (SLS) is bereid in de buidel te tasten om het project mogelijk te maken. Het is precies het soort projecten dat past in de doelstelling van deze stichting: het verbeteren van de leefomgeving. Toch zijn er nog wel wat hobbels die genomen moeten worden.
 
De informatieavond kende een opkomst van oprecht betrokken omwonenden. Deze waren persoonlijk door de gemeente uitgenodigd mee te komen denken met de plannen en aan die oproep was flink gehoor gegeven. Na de introductie van groenwethouder Wilma Alink was het de beurt aan Marcel Bartels die in het kort nog eens uitleg gaf van nut en noodzaak van Het Groene Lint: “Als ik een wandeling maak, zeggen mensen me gedag. Als ik rijd dan gebeurt dat niet. Niet in de auto en ook niet op de fiets. Door te wandelen maak je contact met mensen waardoor verbinding ontstaat.” 
 
Verbinden is dus wat Het Groene Lint moet doen. Zowel letterlijk als figuurlijk. Over het deel van de route tussen Schinkelbos en Molenvliet ging het deze avond niet. Hoewel er op de Hogedijk nog een lastige horden genomen moet worden vanwege particuliere eigendommen. Kort werd nog even het mislukte parkplan aangestipt wat naast voormalige bloemenveiling Bloemenlust had kunnen komen. maar wat de prullenbak inging vanwege een grondeigenaar die weigerde land af te staan. Het SLS-potje kan nu uitgestort worden over Het Groene Lint, project Waterfront en het voormalige VVA terrein. Voor inrichten van Het lint is ruim een miljoen euro beschikbaar. 
 
Natuur kan ons redden
Het idee van deze non-stopwandelroute kwam van boven. Wonend onder de Aalsmeerbaan weet Bartels dat hij de vliegtuigen boven zijn hoofd niet kan stoppen. “Misschien kunnen we er wel voor zorgen dat er niet meer vliegtuigen bij komen. Maar in elk geval moeten we iets verzinnen waardoor er zo goed mogelijk te leven valt met wat er over onze hoofden komt. Bijvoorbeeld door bomen te planten die iets doen aan de CO2 uitstoot en vrijkomend fijnstof. Zo kwamen we op het idee van Het Groene Lint. Wij hoeven de natuur niet te redden maar de natuur kan ons wel redden,” zo besloot Bartels zijn betoog.
 
Brug over Molenvliet
De aanwezigen verspreidden zich vervolgens over de zaal en bogen zich over de diverse plattegronden. Daarbij gaven zowel deskundigen van de gemeente als leden van de werkgroep toelichting. De voorlopige schets toonde aan aan dat er een wandelpad wordt gerealiseerd aan de overzijde van de Molenvliet. Waarschijnlijk niet veel meer dan een bewandelbare grasstrook tot aan het einde van de doodlopende vliet. Niet ingetekend was een brug over de vliet maar deze suggestie werd door SLS, ook aanwezig, wel gepromoot. Ook de aanwezigen konden er wel enthousiast over worden en zagen al voor zich hoe wandelaars vanaf een romantisch bruggetje selfies maken met de Stommeermolen op de achtergrond.
 
Het lint slingert zich volgens de tekeningen langs de AH Blaauwstraat naar de Linnaeuslaan waarbij een aanwezige de gemeente erop attent maakte dat de tijdelijke rioolsilo’s die op het graslandje naast het bruggetje (foto) stonden, inmiddels zijn weggehaald maar dat de bomen die er voor gekapt moesten worden niet gecompenseerd zijn. 
 
Meningen verdeeld
De groenstrook langs de Linnaeuslaan en de daaraan grenzende sloot, ondergaat volgens de tekeningen een flinke opknapbeurt. Over hoe dat er precies uit moet komen te zien, waren de meningen verdeeld. Wel bomen op het gras of niet, meer doorkijkjes of juist minder en moet het gras een strak gemaaid gazon worden, een wilde bloementuin, een trapveldje of een combinatie van alles?
 
Duidelijk werd wel dat de bewoners zeer ontevreden zijn met hoe het er nu voor staat. De gemeente maait het gras uit bezuinigingsoverwegingen slechts twee keer per jaar, laat het gemaaide gras vervolgens liggen waardoor het onkruid door de verrijkte bodem welig tiert en voert nauwelijks onderhoud uit aan het plantsoen erachter. Bewoners zijn zelf maar aan het maaien geslagen om het een beetje toonbaar te houden. “Als er nou beleid achter zat, dan zouden we het nog snappen. Maar zoals het de laatste jaren is, lijkt het nergens op,” aldus een van de bewoners.
 
Kink in de kabel
Naast de genoemde obstakels van de Hoge Dijk is er nog een andere kink in de kabel van het doorlopende lint. Dat is de parkeerplaats tegenover het voormalige Proefstation. Deze braakliggende stenenvlakte is van De Raad, de onroerendgoedmaatschappij die ook het terrein en de kantoren van het Proefstation in handen heeft. Of deze partij bereid is een paar meter langs het water af te staan zodat hier doorgewandeld kan worden is nog maar de vraag. Mocht die hobbel genomen worden dan is het lint tot aan de Spoorlaan onafgebroken. De gemeente zegt er zin in te hebben en hoopt er eind volgend jaar mee te beginnen en het in 2020 af te ronden.
 
Over het verdere verloop van het lint (tussen Schinkelbos en Molenvliet en tussen Spoorlaan en Westeinderplassen) volgen nog andere informatiebijeenkomsten.
 
 
Foto's: (vanaf boven) Marcel Bartels geeft uitleg aan de hand van een plattegrond, vliegtuig boven de Molenvliet, het bruggetje vanaf de AH Blaauwstraat waarnaast de rioolsilo's stonden, een bewoner maait het gras van de Linnaeuslaan. (Tekst en foto's Arjen Vos)
 
(advertentie)

2 Reacties

  • Marcel Bartels :

    Beste Henk, je hebt helemaal gelijk dat we ons eerst in onze eigen woning prettig én veilig moeten voelen onder de startbanen... SLS heeft ook subsidies voor individuele schade en overlast veroorzaakt door vliegverkeer. Daarom snap ik niet waarom zo'n noodzakelijke en milieuvriendelijke aanpassing niet wordt vergoed...
    Ná de woning komt de leefomgeving; als men buiten overlast ondervindt (zoals in bijna héél Aalsmeer) is het terecht dat wij ook daar gecompenseerd worden. Oftewel, dat we het weer leuker, veiliger en vooral gezonder maken om buiten te zijn en elkaar te ontmoeten. Het Groene Lint wil zo'n voorziening zijn!
    Compensatie van overlast mag echter NOOIT een vrijbrief zijn voor de uitbreiding van die overlast!!!

  • h de vries :

    niets verkeerd aan wat Marcel doet .We moeten toch wat met die centen van leefomgeving Schiphol. Ik heb een aanvraag gedaan bij leefomgeving Schiphol voor een paar zonnepanelen.Waarom. ik heb zelf aanpassingen gedaan om de vortex schade te beperken. kost ons geld Al 12 jaar 5 roosters in ons huis die op stroom gaan geplaatst door Schiphol. het hele jaar door moeten deze staan. Kost ons elk jaar geld. Dit alles veroorzaakt door Schiphol. Een paar zonnepanelen ter compensatie Verzoek afgewezen Ons woongenot wordt hier niet beter door. Is er een Aalsmeerder die mij uit kan leggen hoe het groen lint. het Waterfront.het machinepark ,de oude veiling, enz. wel ons woongenot verbetert nogmaals het is niet een persoonlijke aanval op marcel. We kennen elkaar al. Henk de Vries

Add a Comment