Raad geeft eensgezind geluid af

Wat tijdens het werkbezoek van het drietal Kamerleden, Bart Smals (VVD),  Mustafa Amhaouch (CDA) en Suzanne Kröger (GL) vooral opviel, was de eensgezindheid van de Raad. Alle zes partijen zonden hetzelfde geluid uit: leefbaarheid boven welvaart en genoeg is genoeg. De toon werd gezet door Robbert Jan van Duijn, wethouder Schipholzaken. Hij wees erop dat dit niet de eerste keer was dat de tribunes gevuld waren als het over Schiphol ging. Deels herhaalde hij zijn woorden uit het Schipholdebat van afgelopen juli. “Hinder is niet alleen geluid, het is de stroom van vliegtuigen die zonder rustmoment doordendert, de onzekerheid over de invloed op de gezondheid en waardevastheid van de woning, kortom de invloed op het welbevinden van de mens.”

Ter ondersteuning werd een filmpje gedraaid: ‘De mensen achter de cijfers’, dat een beeld gaf van wat overlast van het vliegverkeer doet met mensen. “Het uitgangspunt van groei in balans met de omgeving, is in grote delen van Aalsmeer geen sprake, het is een sprookje,” was de conclusie van Van Duijn.    

Groei of welzijn
Daarna kregen de Raadsleden en de tussen hun ingeschoven tweede Kamerleden de ruimte om van gedachten te wisselen. Niet een ieder leek hier op te zijn voorbereid. Kuin en Smolders van AA die als eersten het woord kregen kwamen niet verder dan het aantippen van de woningbouwproblematiek en de conclusie dat het nu echt wel welletjes is. Buisma (PvdA), wees erop dat er eigenlijk maar twee opties zijn: groei of welzijn, het is één van de twee. Het kabinet moet een duidelijke keuze maken. 

Ik kom niets brengen
VVD kamerlid Bart Smals vatte het doel van het gesprek bondig samen: “Als ik wel eens op de fiets door deze gemeente rij, ervaar ik wel het geluid van vliegtuigen, maar eenmaal thuis op de canapé heb ik daar geen last van. Dat is anders voor u die hier woont. Ik ben hier vooral om te luisteren, ik kom niets brengen.”

Partijgenoten Abbenhues en Bouwmeester gaven aan dat men niet tegen de motor van de economie is, niet tegen vliegen, niet tegen Schiphol, maar wel tegen overlast en dat dat de reden is waarom men afstand neemt van het landelijk beleid. Men wil economische belangen niet laten prevaleren boven de Aalsmeerse leefbaarheid. 

Juridisch                                                                                                                                                       Een dilemma dat voor de collega’s van GroenLinks niet speelde. Landelijk is uitbreiden van Schiphol geen optie. Tweede Kamerlid Suzanne Kröger benadrukte dat nog eens, het gaat voor ons om veiligheid, gezondheid en klimaat, groei is geen optie. Ook niet voor Lelystad, ook dat zal de zaak niet beter maken. Fransen van dezelfde partij sprak de kamerleden erop aan dat de regels onvoldoende het woongenot beschermen en dat wanneer daar niets aan gedaan wordt, via de juridische weg het gelijk wordt gezocht. Bijvoorbeeld via het hof voor de Europese rechten van de mens. Maar moeten we het zover laten komen?

Vijf voor twaalf   
Voor Judith Keessen van D66 zijn hinder beperkende maatregelen een farce zolang de techniek nog niet toelaat dat er schoner, stiller en veilig gevlogen kan worden. Zij stelde dat de inwoners zich zorgen maken en dat men deze zorgen serieus neemt. Ze riep de kamerleden op om aan de regering duidelijk te maken dat het voor de inwoners van Aalsmeer vijf voor twaalf is.

Aalsmeer op prikbord
Kamerlid Mustafa Amhaouch (CDA) wees op de complexiteit van het probleem, het balanceren hoe er mee om te gaan. Aalsmeer hangt zelfs op het prikbord van de Tweede Kamer. Partijgenoot Verlaan zocht, net zoals tijdens het Schipholdebat, naar een praktische oplossing van het probleem, het vliegen even duur maken als het treinen. Een mogelijkheid om de hang naar vliegen te verminderen met als bijvangst, net als met de stikstofproblematiek, niet echt een principiële keuze te hoeven maken.

Wat zit daar in?
Het verhaal dat wel het meest tot de verbeelding sprak was wel dat van burgemeester Oude Kotte. Hij woonde hier nu een drietal maanden, was gewezen op mogelijke geluidsoverlast van het vliegverkeer, maar nog niet op mogelijke uitstoot. Dat viel hem pas op toen hij een doekje over zijn tuinset haalde, wat een viezigheid, wat zit daarin? Wanneer hij ‘s avonds voor het slapen gaan nog even bij zijn dochtertje langs gaat, vraagt hij zich iedere keer weer af: “Is het niet veiliger om het raam dicht te doen?”

In zijn slotwoord noemde Van Duijn de Raad van Aalsmeer als een voorbeeld van de Tweede Kamer: wij zijn het met elkaars eens, zes partijen wel te verstaan. Hij gaf aan het standpunt van de Kamer te begrijpen, maar had er absoluut geen begrip voor.

Klik hier voor het filmpje

Tekst Joop Kok

Foto's: (vanaf boven) Suzanne Kröger doet haaar verhaal voor de camera van NH, op de achtergrond Mustafa Amhaouch in gesprek met inwoners. Aansluitend aan het onderhoud in het gemeentehuis, toog het gezelschap naar Kanaalstraat en Loswal om de overlast in de praktijk te ervaren. Er kwamen nauwelijks vliegtuigen voorbij. De spaarzame vliegbewegingen die te zien waren, kwamen van een paar geluidloze overscherende zwanen. (foto's Arjen Vos, zie ook de gallery onder de advertentie van Schoonmaakbedrijf De Vries)

(advertentie)

2 reacties

  1. Wordt vervolgd op 14 december a.s. op Schiphol. Ben benieuwd of er weer 12 Aalsmeerders/Kudelstaarters aanwezig zijn zoals destijds bij het protest op het Museumplein.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel