‘Alsjeblieft geen 20 braderieën in Zijdstraat’

Geen twintig braderieën in de Zijdstraat, maar drie of hooguit vier. Een maandelijkse biomarkt op en om het Molenplein. Versoepeling van het aanvragen van evenementen. Die verzoeken legde Dirk Box van Meer Aalsmeer, de ondernemersvereniging van het Centrum, afgelopen woensdag neer bij de gemeenteraad.

Dat gebeurde in het eerste rondetafelgesprek van de gemeenteraad. Het is een nieuw fenomeen in Aalsmeer, en dus wennen. Dat wás het ook, wennen. De publieke tribune zat op 16 april goed vol, maar alleen met belangstellenden die verbonden zijn aan politieke partijen. Er was geen burger te bekennen.

Twee sprekers
Dat terwijl die burger voortaan in de laatste tien minuten van het rondetafelgesprek zijn stem over een specifiek onderwerp kan laten horen. Nota bene gezeten aan de raadstafel, hét domein van de raadsleden.

Er zit een handjevol raadsleden aan tafel en er is een vaste plek voor het B&W-lid dat dat onderwerp in zijn takenpakket heeft. Deze eerste keer mochten Dirk Box en Johan Dekker hun zegje doen.

Aandacht vragen
Voorzitter Jop Kluis (AB), die zich met verve van zijn taak kweet, stelde uitdrukkelijk dat “aandacht vragen voor” iets specifieks de essentie van het vragenrondje voor de burger is. Beide sprekers richtten hun pijlen op het evenementenbeleid van de gemeente.

Dekker pleitte ervoor de regels voor het aanvragen van evenementen “makkelijker” te maken. Tariefsverhoging voor vergunningen van “100%” vond hij uit den boze. Zeker omdat de financiën voor dergelijke evenementen “door amateurs en verenigingen moeten worden opgebracht”.

Stapels papierwerk
Box was explicieter. Hij vroeg de raadsleden de aanvraagprocedure voor terugkerende evenementen te versimpelen. “Zodat er niet elk jaar weer stapels papierwerk moeten worden ingevuld.” Hij hoopte dat “het Aalsmeerse gevoel niet tenondergaat aan de regelgeving”. Volgens Box, zich baserend op een artikel in de Nieuwe Meerbode, zijn er veel organisaties die “op dit moment veel problemen ondervinden” met de hoogte van legestarieven.

In zijn spreekbeurt was het de ondernemer evenwel vooral te doen om het gemeentelijke evenementenbeleid. Hij deed een “oproep” aan de raadsleden om het beleid “opnieuw te gaan bekijken”. 

Niet vrolijk
Het steekt de ondernemersorganisatie dat er volgens gemeentelijke bepalingen in totaal 20 evenementen per jaar mogen worden gehouden. Niet drie braderieën en de rest andere activiteiten, maar “eventueel 20 braderieën”. “Ik hoef u niet uit te leggen dat winkeliers daar niet echt vrolijk van worden,” zei hij tegen de raadsleden.

Een braderie is gezellig, vond hij, en lokale winkeliers kunnen er profijt van hebben mits de kwaliteit goed is en het parkeren geregeld is. “Externe partijen” gooien echter roet in het eten door braderieën in de Zijdstraat aan te vragen. Naar zijn idee heeft de gemeente in het huidige beleid “geen gronden” om aanvragen af te wijzen, zolang de twintig niet is gehaald.

Twee jaar geleden diende Meer Aalsmeer “al bezwaren” in, maar “tot op heden is er niks gebeurd en niks veranderd”. “Nu speelt er weer een aanvraag en wij zien de bui al hangen dat ons bezwaar wordt afgewezen.”

Toezegging
In een directe reactie zei burgemeester Jobke Vonk (het evenementenbeleid zit in haar portefeuille)  dat de veronderstelling onjuist is als zou Aalsmeer met dat beleid aan de leiband van Amstelveen lopen. “Het is het beleid van de gemeente Aalsmeer. De leges worden vastgesteld door de gemeenteraad van Aalsmeer en die zijn niet verhoogd voor evenementen.”

Dat er geruchten gaan over hogere kosten zou volgens Vonk kunnen liggen aan de leges voor verkeersmaatregelen rond evenementen. De regels daarvoor zijn landelijk verzwaard en “die moeten we strikt volgen”. Wie zijn vergunning moet aanpassen, zal in de beurs moeten tasten.

Gezien de commotie zegde Vonk toe eind mei een bijeenkomst te organiseren om de materie rond vergunningverlening te bespreken. En de in de aanhef genoemde biomarkt? “Die moeten we gewoon uitproberen. Als het kan via een pilot,” aldus Vonk.

Verrast
Dát de burgemeester reageerde, gaf verbaasde gezichten in de raadzaal. Dirk Box was nog het meest verrast. Hij had zich immers, zoals verwacht wordt, netjes tot de raadsleden gericht, en niet tot de portefeuillehouder. Maar Kluis liet de burgemeester begaan.

Van de raadsleden kreeg Box niks te horen, op een opmerking van CDA'er Jaap Overbeek na. Toen Dekker inging op de woorden van Vonk, was Kluis wél streng. “Het is niet de bedoeling met elkaar in discussie te gaan,” meldde hij droogjes.

RTG
Het woord rondetafelgesprek kwam bij Kluis één keer over de lippen. Verder sprak hij steeds van “RTG“, alsof het een ingeburgerd begrip is. Ook op het bord bij de trap in de burgerzaal dat naar het rondetafelgesprek verwees, stond het in drie kapitale letters, RTG.

Het is maar goed dat er geen drommen Aalsmeerders de burgerzaal inliepen. Ze zouden bij het bord rechtsomkeert hebben gemaakt, zich afvragend wat dat nou weer betekent… RTG.

Foto's: (rechts) braderie in Dorp september vorig jaar; (links) Dirk Box op het rondetafelgesprek vorige week woensdag. (foto's archief AV)

3 reacties

  1. Zat vol met ‘burgers’ en vragen… Als onafhankelijk ‘burger’ van Aalsmeer zat ik wel degelijk op de tribune! En ik niet ALLEEN!!
    Natuurlijk waren er wat kanttekeningen en verbeterpuntjes tijdens deze avond, maar zoals een mondig burger dat betaamt: stel je vragen aan de raad en aan het college: hoe zit dat?
    Met medewerking van de griffie mevr. Van Petersen heb ik na afloop de volgende dag míjn vragen kunnen doorgeven. Ze worden op de juiste manier behandeld en beantwoord, was het vriendelijke antwoord van de griffie terug per mail.
    Ik bedoel maar: er waren wel zeker burgers op de tribune, en nog ‘betrokken burgers’ ook!

  2. Ik hoop dat ik na dit rondetafelgesprek nog wat mag vernemen van de raadsleden. Tot nu toe heb ik nog niks mogen horen. Zo ben ik benieuwd welke partijen zich echt in gaan zetten voor organisaties die zaken organiseren in Aalsmeer. En ik hoop dat het evenementenbeleid weer eens op de agenda wordt gezet en dat dit geen maanden moet gaan duren.
    Voor mij is dit een mooi moment te gaan bekijken of dit nieuwe vergadermodel ook gaat werken. Ik hou eenieder op de hoogte via AalsmeerVandaag en Radio Aalsmeer.

  3. Het is toch niet vreemd dat er geen burgers waren.
    Drie voorstellen, die gelijk wel naar de oordeelvormende raad konden (voorstellen al ver uitgewerkt of niet interessant zoals een rekenkamer onderzoek/verslag).
    Advies: neem zaken waar de burger echt op kan reageren. Bijvoorbeeld onderwerpen die er aan komen (zie programmabegroting 2014), 3e kwartaal: voorstel voor invoering regionaal vaarvignet, 4e kwartaal: rapportage evaluatie samenwerking Aalsmeer/Amstelveen, 4e kwartaal: transparant huurbeleid welzijnsgebouwen. Zo maar wat ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel