‘En nu doorpakken’

Of het maar alsjeblieft duidelijk mag zijn dat de ondernemers van Aalsmeer Centrum hartstochtelijk voorstander zijn van de plannen die gemaakt zijn om het dorp te vernieuwen. Aan tafel bij Gentlemen’s Place zitten Christiaan Sijnen, Jan Sparnaaij en Dirk Box haast te popelen om zelf de schop in de hand te nemen en aan de slag te gaan. “Ons dorp heeft een ongelooflijke potentie maar als we moeilijk blijven doen over de invulling van details, gebeurt er niks.”
 
Met de onlangs gepresenteerde Centrumvisie lieten wethouders Van Duijn en Van Rijn een bommetje in Aalsmeer ploffen. Kritische inwoners buitelden over elkaar en de wethouders heen om hun mening te verkondigen of kwamen met alternatieve plannen waar anderen dan weer op reageerden. Het standbeeld van Floortje en de ‘ophaalbrug’ verplaatsen, het Raadhuisplein, Stationsweg en Van Cleeffkade als grote rotonde inrichten. Men vindt er wat van. Velen denken betere alternatieven te hebben. Wat de verkeersdeskundigen die aan de Centrumvisie hebben gesleuteld ook voor argumenten hebben. 
 
Christiaan Sijnen, inspreker namens Ondernemersfonds Meer Aalsmeer tijdens de recente Commissievergadering Ruimte en Economie, gaf het al aan: “Duizend mensen, duizend meningen. Als de gemeente elke mening moet honoreren komt er niets van de grond.” 
 
IJskast
En dat is wat de ondernemers betreft, verenigd in Ondernemersfonds Meer Aalsmeer, het laatste wat ze willen. “Niet investeren is geen optie,” zegt Jan Sparnaaij van de gelijknamige juwelierswinkel, “we hebben als werkgroep binnen Meer Aalsmeer alle ondernemers van de Dorpsstraat tot aan de Stationsweg gevraagd om input te geven. Daarnaast zijn in verschillende werkgroepen ook de pandeigenaren en bewoners betrokken. Daar zijn we tweeëneenhalf jaar mee bezig geweest. Het vorige College heeft de ideeën in de ijskast laten liggen. Misschien verstandig omdat het in die tijd rommelde in de Raad. Op verzoek van de gemeente is er gezamenlijk aan de Visie gewerkt. Wij zijn heel enthousiast over wat er nu op tafel ligt en hopen dat de gemeenteraad dat ook is en instemt met de plannen.”
 
Wethouder Van Rijn was er in de commissievergadering duidelijk over: ‘We kunnen het over details nog hebben maar we gaan niet terug naar de tekentafel.” Details komen ook aan de tafel in de kledingwinkel volop boven drijven. De nieuwe brug langs het raadhuis mag wel wat hoger zodat bootjes eronder door kunnen. Floortje is wat hen betreft niet heilig en mag overal staan en ze zien graag veel groen. Met name in de Zijdstraat.
 
De beste optie
De ondernemers voelen dat nu de tijd rijp is om het winkelgebied dat in de Gebiedsvisie van 2009 is aangewezen als ‘hoofdwinkelgebied van Aalsmeer’, te versterken. “Er is nu voldoende draagvlak in dorp, als ondernemers zijn wij er enthousiast over. Nu moeten we doorpakken,” aldus de heren.
 
Vanuit 'het volk' werden, goed bedoeld, tal van suggesties aangedragen. Bijvoorbeeld twee rotondes kort achter elkaar op de kruising bij de Uiterweg en bij het Raadhuisplein en de Stationsweg. Dat kan verkeerstechnisch echter niet. Er is een verkeersbureau dat er naar gekeken heeft en er is een second opinion geweest. De deskundigen hebben het onderzocht en komen allemaal tot de conclusie dat wat er nu bedacht is de beste optie is als uitgangspunt.
 
Winkels verkleinen
Er wordt volgens de ondernemers in de Centrumvisie uitgegaan van een aantal basale dingen die moeten helpen het centrum bereikbaar te houden en sfeer te geven. Sparnaaij vat het nog eens samen: “De doorstroming van het verkeer moet goed zijn, we willen voldoende parkeerplaatsen, het groen moet op orde komen en we willen graag een aaneengesloten winkelfront. Daarbij willen we de vele grote winkelpanden die er nu zijn, verkleinen zodat de huur betaalbaarder wordt en ook kleinere ondernemers het eerder aandurven om een winkel te beginnen. Als er aan de achterzijde van de winkelpanden woonruimte kan worden gecreëerd zou dat een mooie oplossing zijn.”
 
Boeierlui
Is het Aalsmeerse centrum met zoveel concurrentie in de omgeving van Uithoorn, Amstelveen en Hoofddorp nog wel aantrekkelijk genoeg voor de consument? Daarover zijn de mannen stellig. Sparnaaij: “Dit centrum heeft een enorme potentie voor de omgeving. Veel mensen komen omdat ze het hier zo gezellig vinden. De boeierlui, zo noem ik de mensen die hier hun bootje hebben, vinden het centrum geweldig vanwege het lekkere dorpse sfeertje, de tijd die de ondernemers hebben en de kwaliteit die geboden wordt.”
 
Dat kan Sijnen beamen. Hij noemt ‘geduld’ en ‘vertrouwen’ als gewaardeerde eigenschappen van de lokale middenstanders. “We mogen dan misschien geen overdekt winkelcentrum hebben, onze sociaaleconomische factor is wel veel sterker dan omliggende plaatsen.”
 
Potentie Aalsmeer Centrum
Uit een vorig jaar gehouden koopstroomonderzoek bleek de genoemde potentie voor Aalsmeer Centrum. Opvallend is dat toeristen jaarlijks meer uitgeven aan niet-dagelijkse artikelen dan de Aalsmeerders: 15,4 miljoen tegen 11,7 miljoen euro. Dus hebben de winkels in Aalsmeer bestaansrecht? “Absoluut,” zegt Sparnaaij, “de Aalsmeerse consument is voor ons het allerbelangrijkste vanwege de dagelijkse boodschappen. Maar de toerist genereert nu al een aanzienlijk deel van de totale omzet en dat kan in de toekomst alleen maar groeien.” 
 
Collega Sijnen vult aan: “Als we de vernieuwing maar zien als kans en niet als gevaar. We moeten daarom nu beslissen om door te gaan en het uit te voeren zodat Aalsmeer een aantrekkelijk bloemendorp aan het water wordt en blijft.”
 
Op 1 juli is er nog een inspraakavond waarbij inwoners hun mening omtrent de plannen kunnen geven. De ondernemers hopen dat daar volop gebruik van wordt gemaakt.
 
Foto's: (bovenaan) Van links naar rechts Dirk Box, Christiaan Sijnen en Jan Sparnaaij in de Zijdstraat. Tekst en foto's Arjen Vos
 
(advertentie)
 

7 reacties

  1. Dank je wel Meneer Zelen, in de Zijdstraat bij de Molen zitten veel Vrouwelijke Ondernemers.

  2. Men zit zo gebeiteld in het verleden.
    Denk is in het heden.
    En verlang naar een betere toekomst.

  3. Ach Jaap, ik zeg maar zo.
    Iedereen speelt het spel mee in zijn eigen rol.

  4. Het zou een enorme vooruitgang voor ons dorp betekenen als er iets meer naar deze heren geluisterd zou worden.

  5. Deze drie zijn wel de voortrekkers van de nieuwe Centrumvisie.
    Zij maken een mooi plan uitvoerbaar .
    Onze bewoners Aalsmeer/Kudelstaart .
    Het opknappen van het centrum komt ons ten goede !
    Ondernemers veel succes !!

  6. Terugkomend op mijn onderstaande reactie.

    Mijn excuus aan de Vrouwelijke ondernemers.

    Bij ‘Heren’ in mijn slotzin, had ik in een adem ook de Vrouwelijke ondernemers moeten benoemen !

    Sorry.

  7. Er zijn veel meningen en kritische geluiden, ook door mij, over het nieuwe Centrumvisie afgegeven. Zo hoort het ook.
    Dan komt men tot een overwogen keus. Dat is goed.

    Maar wat echt goed is, zijn de daadkrachtige en strijdbare woorden in dit artikel van de ondernemers zelf..

    Dit is het enige duidelijke antwoord tegen het oprukkende internet shoppen.

    Mouwen op stropen, schouders eronder en gaan!!!

    Heren ondernemers en winkelendpubliek, succes !!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel