Ondernemers stralen op feestelijke avond

Een zaal vol ondernemers beleefde vrijdagavond een echt Aalsmeers avondje uit. De lustrumeditie van de Ondernemer van het jaarverkiezing werd een avond gevuld met spanning, ontmoeting, bitterballen en vermaak. Twaalf ondernemingen, van klein tot groot, werden in de spotlights van het Crowntheater gezet. Een prachtig podium waarop ze allemaal even mochten stralen. Slechts voor drie van hen was er een hoofdprijs weggelegd met het predicaat ‘Ondernemer van het jaar’. Een titel die, anders dan de naam doet vermoeden, twee jaar meegaat.
 
De avond begon met een netwerkbijeenkomst in The Big Apple discotheek. Ondernemers konden hier een VIP-tafel huren compleet met drankjes en bitterballen om gasten te ontmoeten en in een informele setting aan hun netwerk te bouwen. Van die gelegenheid werd grif gebruik gemaakt waarmee de organisatie, onder auspiciën van Gemeente Aalsmeer, Ondernemend Aalsmeer, Rabobank en Flynth een prima start maakte voor het verdere verloop van de avond. Dit opwarmertje maakte namelijk dat de sfeer bij het betreden van de theaterzaal er al lekker in zat.
 
Bijna buiteling
Presentatie was evenals de vier voorgaande edities in handen van Ron Leegwater. In het dagelijks leven communicatieadviseur bij De Rabobank, maar hier in de rol die hem net zo goed past als de smoking die hij droeg. Vlot en gevat praatte hij de avond aan elkaar, maakte bijna onbedoeld een buiteling bij het beklimmen van de podiumtrap en improviseerde prima op het moment dat de techniek enigszins haperde. 
 
De band Zoom zorgde tussen de bedrijven door voor stevige ondersteuning en kreeg met enkele funky nummers een deel van de zaal uit de stoelen. Met dank aan genomineerde Jacqueline Boerma, de bloemsierkunstenares die als eerste uit haar stoel opveerde en swingend het voorbeeld gaf.
 
Danielle Bubberman onnavolgbaar
De mooiste vorm van bewegen werd deze avond echter gedemonstreerd door Daniëlle Bubberman. de in Kudelstaart woonachtige ster van internationale allure. De winnaar van de eerste editie van Holland’s Got Talent liet zien na tien jaar nog niets aan lenigheid te hebben ingeboet. Onnavolgbaar waren haar drie optredens waarbij ze zich menig maal sierlijk dubbel vouwde en al zwevend de envelop met de winnaar uit haar hoepel plukte.
 
Aalsmeerse promofilm
Burgemeester Jeroen Nobel en John Jansen als voorzitter van Ondernemend Aalsmeer vertelden dat er voor deze editie meer aanmeldingen dan ooit waren. Het viel vanzelf niet mee om tot een viertal nominaties te komen en natuurlijk werd er reclame gemaakt voor de Ondernemersvereniging die volgens Jansen veel meer is dan een club voor bitterballen en feestjes: “Momenteel zijn we bijvoorbeeld bezig met het maken van een visie op toerisme en recreatie.”
 
Aansluitend werd een promotiefilmpje over Aalsmeer getoond waarbij het dorp zo fraai voor het voetlicht kwam, dat elke in Amsterdam verblijvende toerist zich hier naartoe zou willen haasten. Credits voor maker Peter van Klaveren, die een reeks Aalsmeerse hoogtepunten vloeiend aan elkaar had geknoopt.
 
Juryrapport ontbrak
Maar het ging vanavond natuurlijk allemaal om de ondernemers en om de prijzen. De starters van het jaar flitsten als fotoserie aan het publiek voorbij en mochten vervolgens kort wat vertellen in de microfoon van Leegwater. De strijd tussen Soep Aalsmeer, Turf, Activate Your Business en KNAB Interieurbouw werd gewonnen door laatstgenoemde. Waarom de aan de Aalsmeerderweg gevestigde onderneming van Marc van der Knaap en Ab Baksteen (foto boven), die heel schattig hun moeders bedankten, het precies wonnen van de overige deelnemers, bleef onduidelijk. Dat was overigens ook bij de bekendmaking van de andere categorieën een gemis. Uit de envelop kwam wel elke keer de naam van de winnaar maar niet een beknopt juryrapport waarmee duidelijk werd welk aspect precies de doorslag had gegeven.
 
Filmpjes met knipoog
Origineel waren de filmpjes waarin wethouder van Economische Zaken Robert van Rijn (foto rechts) de grotere bedrijven bezocht. Filmpjes van precies de juiste lengte die zowel informatief waren als een knipoog bevatten. In de winkel bij Gentlemen’s Place werd Van Rijn bijvoorbeeld subtiel gewezen op de knoop van zijn jasje die volgens stijlmeester Christiaan toch echt dicht hoort. Bij Zeilschool Aalsmeer informeerde Van Rijn of de trofee van Flora wellicht het nieuwe boegbeeld zou kunnen worden. 
 
Winnaars
Winnaar in de rubriek bedrijven tot 20 werknemers werd Parfum Flower Company, gevestigd in de Schinkelpolder. Bij velen bekend geworden vanwege een van de AalsmeerInzicht bijeenkomsten die hier vorig jaar werd gehouden. Eigenaar Wouter de Vries (foto links) was zichtbaar trots op de gewonnen prijs. De andere genomineerde ondernemingen waren Het Boerma Instituut, Zeilschool Aalsmeer en Gentlemen’s Place. Overigens ging niemand van de genomineerden met lege handen naar huis. Voor ieder lag er een waardebon voor jaar lang gratis autowassen bij Loogman (winnaar van de vorige editie) klaar.
 
De hoofdprijs bij de grote ondernemingen was voor Stieva Metaalgroep die Van Vliet Containers, The Beach en Issos Interieurbouw achter zich liet. Algemeen directeur Tom van Yperen (foto rechts) van Stieva nam het beeldje glunderend in ontvangst waarna een finale fotosessie volgde en het feestje verder gevierd werd waar de avond begon: in de discotheek naast de theaterzaal.
 
Hier werd nog lang nagepraat over de verkiezing, felicitaties in ontvangst genomen of teleurstelling weggespoeld. Ook nu waren er weer bitterballen in overvloed. En een bloemetje voor elke bezoeker die Studio's Aalsmeer verliet.
 
Tekst Arjen Vos, foto's Jaap Maars, zie ook het fotoverslag van de avond in de gallery onder de advertentie van Budgetbroodjes, starter van het jaar van twee jaar geleden.
 
(advertentie)
 
 

Geen reacties

Add a Comment