Schiphol zet in op duurzaam vervoer

De luchthaven heeft in Aalsmeer en omgeving voor- en tegenstanders, maar het staat als een paal boven water dat Schiphol een belangrijke werkgever vormt voor de regio. Dat brengt vanzelfsprekend heel wat verplaatsingen en verkeer met zich mee, zowel op de domeinen van de luchthaven als in de omliggende gemeenten. Hoe minder voertuigen de weg op moeten, hoe minder uitstoot er is in de omgeving. Dat beseft het luchthavenbestuur ook. Momenteel komen er slechts 4.000 van de 66.000 werknemers op Schiphol met de fiets. De luchthaven bepleit dan ook een mobiliteitsomslag en wil zo veel mogelijk mensen die binnen de 25 kilometer wonen, met de (elektrische) tweewieler naar het werk krijgen.

Dat is ook interessant voor Aalsmeer en zijn inwoners; zeker nu er steeds meer wegenwerken zijn of komen die aan de fiets alle kansen geven.

Going Dutch
Het woon-werkverkeer moet dus anders, vinden ze bij de luchthaven. En dus ontwikkelde Schiphol hiervoor, in samenwerking met BAM, Microsoft en OrangeNXT de visie 'GoingDutch'. Schiphol is sinds begin september dan ook één van de fietsambassadeurs van de Staatssecretaris voor Infrastructuur Stientje van Veldhoven. In het programma is het volgende opgenomen: meer fietsenstallingen (eventueel zelfs voor reizigers met weinig bagage), snellaadpunten voor e-bikes, bredere snelfietspaden vanuit Amsterdam en de omliggende gemeenten en een financiële ondersteuning voor werknemers die met de fiets komen. Er is ook een digitale assistent die de beste routes aangeeft via gps software.

Een oplossing die natuurlijk ook op motorvoertuigen van de luchthaven van toepassing kan zijn. Want de luchthaven wil niet alleen minder auto’s op weg naar Schiphol, maar wil ook haar wagenpark verder verduurzamen. Als ze dan de snelste en veiligste route kan aangeven voor bijvoorbeeld de bussen op de luchthaven, zorgt dat automatisch ook voor minder verbruik.

Ander duurzaam transport
Miriam Hoekstra-Van der Deen, directeur airport operations, maakt zich dan ook sterk voor een duurzame toekomst van Schiphol. Iets wat de luchthaven in haar positie als groot Europees vliegveld verplicht is volgens Hoekstra. Op ’s lands grootste luchthaven rijdt niet alleen de grootste elektrische busvloot van Europa, maar ook het busvervoer en het taxivervoer van en naar het vliegveld verloopt ondertussen elektrisch. Schiphol wil immers tegen 2030 helemaal CO2-neutraal zijn en wil hiervoor ook andere vormen van vervoer, zoals shuttles naar hotels en het vervoer van de crew, helemaal elektrisch maken.

Tekstbewerking Arjen Vos, foto's archief AV

 

Eén reactie

  1. Schiphol en omgeving zijn 1 van de meest vervuilende gebieden in Europa.nu wil schiphol minder auto,s op de weg.
    Gewoon het aantal vliegtuigen halveren. krijg je ook minder auto,s minder vervuiling en minder overlast bij de bewoners rondom schiphol. maar nee schiphol wil minder auto,s en meer vliegtuigen. niet echt geloofwaardig. h de vries

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel