Ramp 51

Auteur: Pennenstreken

Pennenstreek 269. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook niks. Voor 300 miljoen euro wordt sneltram 51 ontmanteld. ‘Vernieuwing’ heet dat. De sneltram die nu nog eindigt bij het Centraal Station, wordt omgebouwd naar een ‘gewone’ tramverbinding ‘met als eind-/beginhalte Amsterdam Zuid’. ‘Vier haltes komen te vervallen en worden verwijderd: Amstelveen Centrum, Marne, Gondel en Spinnerij. De haltes De Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat worden samengevoegd tot één nieuwe halte op een nieuwe locatie.’ Op 3 maart is het afgelopen met de sneltram.

‘Door de enorme groei van Zuidas, de toename van het verkeer en aantal reizigers en de verwachte groei door de aanleg van de Noord/Zuidlijn, ontstond de behoefte om de A10 ondergronds te brengen en het station uit te breiden. Het station krijgt er nog een passage bij om het groeiend aantal reizigers aan te kunnen. De nieuwe passage komt op de plek waar lijn 51 afbuigt naar Amstelveen. Dat betekent een definitieve knip in lijn 51.’

Voor die 300 miljoen was het natuurlijk ook mogelijk geweest de metro van de Noord-Zuidlijn over of onder de A10 door te trekken naar Amstelveen – en later Uithoorn (en – waarom niet? – Aalsmeer).

Maar de ‘Vervoerregio Amsterdam’ – waarin ook Aalsmeer is vertegenwoordigd (met Tom Verlaan [CDA] als lid) – loopt kennelijk aan de leiband van de techneuten van het GVB en van VITAL, ‘een samenwerkingsverband van de VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS’. De reiziger uit de regio wordt niets gevraagd.

Foto: tramlijn 51 in Amstelveen Middenhoven, foto Arjen Vos

Links:

Pierre Tuning is onder meer oud-NOS journalist, kunstminnaar, boekenschrijver, oud-raadslid en kritisch volger van alles wat er in Aalsmeer gebeurt.

 

Geen reacties

Add a Comment